Ale jediné z těchto děl, napsané již kolem 30. roku spisoyatelova, nedlouho před trvalým odchodem do ciziny, nese na každé stránce lví spár skutečného genia; nepřipomíná nadarmo znalcům zároveň Swiftova "Gulivera" a Bunyanův "Pilgrim's Progress" Míním "Labyrint světa a ráj srdce" (1631). Čistě středověká fuga saeculi do křesťanské bezpečnosti v Bohu jest provedena ve formě středověce alegorické, a také důmyslná, ač poněkud pedantická osnova světového labyrintu, obsáhajícího všecky stavy a všecka povolání, spočív á na starší tradiei. Ale jak živý smysl pro skutečnost, jak bohatý dar karakteristiky, kolik povznešené íronie a duchaplné satiry vynaložil Komenský v prvním díle, kde světem pohrdá a jakých výšin křesťanské mystiky, svobodné duchovosti a náboženského štěstí se dopial v druhém díle, kde se raduje z Boha nejinak než sv. Bernard neb sv. Terezie! Zde se ještě jednou, v nejvyšším slohu vrací to, co hylo tak karakteristické pro starou českou literaturu vůbec: přísná vážnost mravní, založená na dtlsledném názoru křesťanském, živý smysl pro skutečnost, pojímanou však celkem odmítavě, záliba v alegorii a sklon satirický, konečně nedostatek porozumění pro pravé hodnoty umělecké - Komenský, myšlenkový iniciátor vědeckého a pedagogického pokroku v střední Evropě, jeví se zároveň dovršitelem starých literárních tradic domácích. Podle svých osudů, svých tendencí i podle svých literárních forem bývá Komenský označován jako hlava emigrantské literatury českých protestantů; její údové nejsou této hlavy zcela hodni. Dokud zachovávali předbělohorské tradice domácí, stáli na pevné ptldě. Není divu, že vzpomínali rádi na minulost, že pá trali po příčinách a průběhu katastrofy a ospravedlňovali své církve z viny na porážce: exulantské dějepisectví, zastoupené rozsáhlou českou historií církevní Pavla Skály ze Zhoře a důmyslným latinským vlastivědným obrazem českého státu od Pavla Stránského, pokračuje tam, kde před bělohorskou revolucí pracovali oba učení velmoži protestantští, rebel Václav Budovee z Budova a loyální politik Karel starší ze Že· rotína; teskný, obžalobný a chvílemi až beznadějný duch emi~race vane z populárního spisu Hartmannova, "Historie o těžkých protivenstvích církve české", současného s "Kšaftem" Komenského. V nových svých vlastech, hlavně v Prusku a v Polsku, dílem i v severní Americe, zúrodníli čeští exulanti půdu a zvláště v oboru školství, duchovu! písně a vnitřní misie vnesli Prvé vydání Komenského "Labyrinw". (Vyd. r. 1631.) 62