vesnicích pohorských a zorganisovali se v městech jako skutečná církev s přesnou dogmatikou i náboženskou ústavou, podlehla konservativní "menší stránka", t. zv. misomusů, vzdělaným odpůrcům, kteří propagovali vzdělání; vítězství jim umožnila okolnost, že měli na svém čele nejenom muže učené, ale zároveň úspěšné osobnosti organisátorské, kteří přispěli k rozšíření, upevnění a vážnosti Jednoty. Bratr Lukáš Pražský, biskup i diplomat Jednoty, muž znalý světa i lidí, byl mezi nimi nejpřednější; obratné a obrazné péro učeného biskupa sloužilo však jenom potřebám církevním, dogmatice i apologetice, umění katechetickému i věroučnému zpěvu náboženskému, hlavně ovšem i· polemice, která se v Jednotě obracela na tři fronty, proti katolíkům, kališníkům a luteránům - spisovatelství bylo tu jenom prostředkem. Bratří se jali zřizovati výborně řízené školy, ale posílali svůj dorost i na německé university; zakládali tiskárny; ustavili vlastní archiv a dbali soustavně o svou historiografii, k níž položili monumentální základ souborem "Akt Jednoty bratrské," chovaným dnes v Ochranově; učili se řecky a latinsky, ale nezanedbávali ani domácí tradici nábožensky literární. Nejpřednější ze spisovatelů bratrských, Jan Blahoslav (1523-1571), který souvisí jak s konečným vítězstvím větší humanistické "stránky" v Jednotě, tak s přenesením jejího těžiska z Cech na Moravu, byl však mnohem více než pouhý náboženský publicista biblického střihu a dosahu krátce časového. Humanistická osobnost učence a literáta přerůstá v tomto nábožném a čestném muži bohoslovce. Pečlivé a všestranné vzdělání na domácích školách i na zahraničních universitách, zvláště také u Melanchthona ve Wittenberce a Basileji, seznámilo rodáka pře Bratrský kancionál z roku 1576. 52