právního. K právnímu odkazu české mínulosti, který stavěl jak nad právo německé, tak i nad právo římské, se choval s vlasteneckou úctou "Knihy Rožmberské", Ondřeje z Dubé neb Ctibora Tovačovského, ale nepřistupoval k němu jako pouhý sběratel, nýbrž i jako humanisticky vzdělaný kritik, jejž v něm stále doprovázel osvícený vyznavač spravedlnosti a právního citu. Takto kodifikují jeho "Knihy devatery o práviech, sudiech i dskách země české" domácí právo správní, soukromé i trestní, jak je vytvořila dávná tradice a jak bylo ohrožováno, namnoze za souhlasu právníků humanistických, postupující recepcí práva římského; ve výkladě proniká všude křesťanská lidskost a osvícený demokratismus, tak vzácný v české společnosti, příkře rozvrstvené podle stavů. I provedl Viktorin Kornel ze Všehrd, spisovatel jasného, zdobného, řečnicky důstojného slohu, v praksi to, oč se @třetl v prudké polemice s latinsky píšícími a národně zlhostejnělými druhy: nový názor, naplňující svět, postavil do služeb staré občanské skutečnosti svého národa a vyjádřil svým jazykem mateřským - bez filosoficky odvážné spekulace, naopak s příznačně českou praktickou střízlivostí a mravní opravdovostí vytvořil dílo z oboru, který renesance tak vysoko povznesla pracemi Macchiavelliho a Bodinovými. Stanovisko Viktora Kornela ze Všehrd pak v XVI. století nadobro zvítězilo, a výlučný humanismus latinských odborníků, přednášejících na Karlově universitě neb slunících se v přízni církevních hodnostářů i vysokých úředníků zemských v Čechách a na Moravě, se zvrhal ve veršované příležitostné hračkářství beze šťávy a ducha, v němž si hověla zvláště družina básnických pochlcbník!. kolem místosudího Jana Hodějovského z Hodějova; její obsáhlé "Farragines poematum" jsou napěchovány ódami, elegiemi, epigramy, satirami z druhé ruky, s reminiscencemi co nejhojnějšími, ale bez osobitějšího prožitku i výrazu. Zato v klasické didaktice podali tito pozdní humanisté důkazy vyzrálé učenosti: kdežto však odchovanec Erasmi'tv, Zikmund Hrubý z Jelení, syn Rehořův, se ztratil 5vému národu v Basileji, kde kriticky vydával antické klasiky a skládal trojjazyčné slovníky, působil žák Melanchthonův, Matouš Kolín z Chotěřiny, trvale v Praze, nejprve na universitě, později na vlastním soukromém učilišti a zabýval se vedle skládání duchovních písní hlavně praktickým mluvnictvím a slovníkářstvím. Pokud bylo na Karlově universitě, vědecky povážlivě ochablé, pěstováno básnictví, dálo se to výhradně ze záměrů učebných a cvičebných. Jim sloužilo jmenovitě školské drama, které se stejně jako v Holandsku a Německu řídilo jednak Senecou, jednak Plautem a Terentiem a vedle látek biblických občas sahalo i k vlasteneckým náměti'tm českým. Z těchto pokusů došel mimoliterární proslulosti "Břetislav" od Jana Kampana Vodňanského, universitního předáka v době bělohorské katastrofy; jenom latinsky a formami odvozenými projevoval pozdní humanista svou trojí lásku: k českým dějinám, k Praze, k vysokému učení Karlovu. Český humanismus pozdější doby se neinspiroval již v katolické Italii, nýbrž v protestantském Německu a v di'tsledku toho úplně pozbyl jasného renesančního ducha, uměleckého smyslu, vztahu k púvabným darúm kvetoucího života: okoral a zpedantštěl; místo Bononie a Padovy stal se Wittenberk heslem humanistických studentú z Čech. Takto se i humanismus, jenž znamenal ve svých začátcích vítané porománštění vyšší vzdělanosti české, stal posléze účaatníkem a spoluviníkem úžasné germanisace vnitřní, doprovázející postupnou germanisaci zevní, politickou i náboženskou. Ve wittenberské podobě jakožto Melanchthonova litterata pietas proklestil si křesťanský humanismus cestu i mezi žáky Petra Chelčického, tohoto úhlavního odpůrce vší moudrosti kolegiátské, do Jednoty Českých bratří. Sotva Čeští bratří opustili bohulibou samotu plachých sektářů v zapadlých 4* 51