dosvědčil na sklonku života výborným svodem i výkladem stá to vědeckým, "Pamět obyčejú, zvyklostí starodávných a řízení práva v markrabství moravském"; dílo po něm sluje obecně "Knihou Tovačovskou". Ale když se za velkých sporů doby poděbradské chopil pro věc milovaného husitského krále a vřele uctívaného kalicha vedle meče také pera a napsal alegorickou disputaci "Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich", ukázal se neuvěřitelným opozdilcem literárním. Pro svou tendenční skladbu protikatolickou, psanou se značnou výmluvností, avšak bez fantasie, zvolil vychrtlou formu středověkého románu pekelného s přísným postupem procesuálním; suchopárný jinotaj musí nahrazovati schopnost podívati se životu do tváře oním pohledem nepodjatého realismu, jemuž tehdy právě učila renesance. Hojný gnomický živel přísloví, průpovědí, bajek řadí rozsáhlé dílo v blízkost mravoučného písemnictví staročeského, čistě středověkého, jehož duch vane k nám až neuvěřitelně z nábožensko politické zpovědi předního aristokrata českého v době, kdy na dvoře medicejském básnil Poliziano a na dvoře estovském Bojardo. Ze samého středu revoluce táborské vyrostly uprostřed XV. století myšlenky a spisy největšího náboženského myslitele českého Petra Chelčického, nikoliv však pro obranu a oslavu husitství, které bránilo slova božího válečným mečem nebo lidovým okovaným cepem, nýbrž ke kritice tohoto branného povstání náboženského. .. co Chelčický prožil a patrně zprvu se svými krajany uvítal nadšeně, naplnilo jeho hloubavou a přímou mysl nakonec prudkým odporem. Nevíme skoro nic o osobních osudech tohoto jihočeského zemana, jenž žil asi v letech 1390-1460, ale vábí nás přimýšleti si životní pozadí k jeho mohutnému dílu myšlenkovému i spisovatelskému. Na malém statečku v zádumčivé, rybničnaté krajině jihočeské u Vodňan, kterou vroubí předhoří šumavská, málo dbaje svého hospodářství, sedí po léta selský myslitel nad knihou, a to nejenom nad biblí, ale i nad opisy současných teologických traktátú kritického i polemického obsahu; vydatně žije z myšlenkových dojmů, které získal na studiích v Praze, pokud mu toho neznesnadňovala chatrná znalost latiny a scholastické metody; stále se vrací k podnětům, jež mu byli dali jeho tři velcí učitelé, Tomáš ze Štít· ného, Matěj z Janova a Jan Hus; znovu se snaží proniknouti k jádru revoluč· ních reformátorú cizích, Valda a Wiclifa, a také do polemik se současníky se rád zapřádá, a to slovem i písmem; prudce reaguje na soudobé události náboženské revoluce a národní války. Ale pak přirazí za sebou dveře a spoléhaje jenom na bibli a vlastní svéhlavý rozum, oddává se hloubání, aby posléze řečí výmluvnou a obsažnou, divokou a místy hrubou, avšak každým coulem lidovou, zachytil s úchvatnou bezprostředností výsledky svého vášnivého přemýšlení. Tak vzniká v letech 1421-1441 celá řada jeho děl, nejprve menší traktáty dogmatické a polemické, nakonec oba jeho spisy úhelné: v domácí tradici pevněji tkvící "Postilla nebo Kniha výkladuov spasitedlných na čtenie nedělní celého roku" a daleko originálnější "Sieť víry"; ona Chelčického věrouka, tato jeho sociální kritika církve i společnosti. Jako pravý syn své doby, jenž však její myšlenkové vášně podává zmocněně a její podněty umí domýšleti s chmurnou dúsledností, byl Petr Chelčický zachvácen dvěma ideami: jediným správným uskutečněním zákona Ježíšova, ob· saženého v evangeliích, bylo apoštolské prvokřesťanství, kdežto všecko, co se s ním neshoduje, co k němu přidáno, v čem církev římská a světská společnost, uzavřevší s ní kompromis, shledávají svou pýchu, jest dílo stále číhajícího Anti· krista. Pravý křesťan, věrný příkázání božímu, jež bezpečně poznává prostým rozumem z bible, musí bojovati proti Antikristu a snažiti se obnoviti prosté křesťanství apoštolské; odmítne celou církevní tradici, složitost liturgie, soustavu hierarchickou, čímž římská "kurva velká" posluhuje Antikristovi. Ale odmítne 45