Z jiných památek husitské revoluce může leccos zajímati politického dějepisce: jízlivé satiry a vtipné paskvily v obhroublých verších a na mnoze v středověkých formách disputací a procesuálních žalob s vydatným použitím alegorie, rozvláčné rýmované kroniky i zlomkovité letopisné záznamy od přímých svědků událostí, sbírky traktátů, tvářící se historic.!{y a nesené výhradně polemickou tendencí. Bylo by však příliš odvážno hledati v době, kdy Bruni a Guicciardini kladli základy k moderní dějepravě, také na české půdě dílo, jež by projevo. valo alespoň trochu snahy o historiografii vyššího' slohu, ať po stránce kritické či slovesné; ne neprávem vytkl přední znalec tohoto úseku, že se "Čechové, slavící Husa jako světce své opravné myšlenky a svého historického boje, nezmohli po celé století na spis o jeho životě a učení". I nejzajímavější historická práce této doby má hodnotu jen dokumentární, nikoliv vědeckou, neb literární. Jest to "Husitská kronika" člena university a písaře Nového města pražského Vavřince z Březové (1370-1437), jenž mimo to překládal a vzdělával různé spisy cizí zastaralého vkusu. Jeho spis, psaný původně latinsky, a to ne bez bystrosti, zůstává podobně, jako některé projevy Jakoubka ze Stříbra, dokladem tragického rozčarování husitskou revolucí, kterou autor zprvu s jásotem pozdravil, aby si pak zoufal nad zhoubami v ní přivozenými. Jak literárně neplodné bylo husitské hnutí, poznáváme odtud, že i potom, když se převalila bratrovražedná bouře, když na český trůn dosedl moudrý státník velkého politického rozhledu, král Jiří z Poděbrad, a když byly dány podmínky pro klidnější život kulturní, prokázali stoupenci strany reformní huď úplnou stcrilnost neh žalostnou zaostalost. Na nikom to nepozná· váme lépe než na vynikajícím státníku moravském strany Jiříkovy, dvorském sudím a nejvyšším hejtmanovi markrabství moravského, Ctiboru Tovačovském z Cimburka (1437 -1494). V náboženské i stavovské politi. ce věrný syn své do· hy, připadá nám v duchovním svém úsilí jako příslušník věku, kdy žil Ondřej z Dubé neb Smil Flaška z Pardubic, pouze s tím rozdílem, že občas staví prospěch konfesijní nad dobro státní. Jako oni projevil znameni· tý právník vzácný smysl pro právní tradici, což Petra Chelčického "Síf víry". Prvotisk z roku 1520. (Knihovna Národního musea v Praze.) 44