losti nedovedlo postaviti kladných myšlenek nových. Ba naopak, srovnáno s velkou slovesnou kulturou Karlovy doby, ozářené úsvitem renesance, znamená písemnictví husitské revoluce úžasnou recidivu do supranaturalismu a sup raracionalismu prvokřesťanského, který se byl dávno vyžil a nebyl již schopen přinésti ovoce; obnoven v samém středu Evropy, dovršil jenom isolaci národa, připravenou nábožensky a politicky. Husitská literatura se nemůže vykázati ničím, co by smělo soutěžiti se staročeským písemnictvím v jeho tvarové rozmanitosti. Žije pouze z bible a v bibli, pojímá a vykládá ji se strohou a často i nevzdělanou rozumovostí alegoricky a symbolicky, avšak literárně si nikterak neosvojí jejích velkých hodnot, názorné monumentality epické jejích knih dějepravných, mohutné citovosti poesie žalmové, laskavé a přírodně svěží prostoty parabol novozákonních. Vášnivé fortissimo starozákonního fanatismu spojené s obhroublostí prorockých polemik burácí z neutěšené husitské literatury, podnícené biblí, a tak po celé století platí o válčícím národě Žižkově a Chelčického osudné: lectorem unius libri timeo. Z těchto produktů, v nichž obsah stranicky bezohledný a polemicky ne· návistný, zneužívající vesměs zákona Kristova pro účely náboženské války, úplně pohltil formu lidově drsnou a slohově neukázněnou, jsou názorově nejzávažnější spisy bohoslovné, odpoutávající se víc a více od učenosti akademické a stavějící se do služeb lidové propagandy; proto tolik bují v husitství literatura homiletická. Dvě náboženské individuality, které pokračují po svém v Husově odkazu, jsou tu nejzajímavější: Husův vrstevník Jakoubek ze Stříbra a typický zástupce pokolení následujícího, Jan Rokycana, oba autoři postil; ovšem ani jejich slovesné podání by nedovedlo upoutati, kdyby za ním nestály výrazné osobnosti protagonistů v dramatě české myšlenky reformační. Husův spolužák na fakultě a jeho nástupce na kazatelně Betlémské, Jakoubek ze Stříbra (t 1429), proslul jako otec kalicha a jeden z prvních duševních vůdců husitské revoluce, jenž Husovo wiclifovství znásobil reformistickými prvky z Matěje z Janova; poznav však krajnosti násilnické prakse táborské, zděsil se v úchvatném zoufalství duchů, které sám pomáhal vyvolávati, a jsa starcem popřel intence mužných svých let; jako spisovatel dával se tento knižní učenec, který při tom pohrdal universitními hodnostmi, občas strhovati fanatismem myšlenky, aniž pro ni nacházel výraz názorný a získávající. Proti tomuto strohému doktrináři a racionalistovi, u něhož marně hledáme živější vztah k lidu a vřelejší cítění ná· rodní, jeví se o čtvrtstoletí mladší Jan z Rokycan (t 1471) rozvážným mužem středu, jenž vždy dbal poměrů i okolností a důmyslného politika doplňoval skvělým řečníkem; vyzněly-li však smiřovací církevně politické akce utrakvistického arcibiskupa pražského posléze na prázdno, přinesla jeho týnská kázání významné ovoce, davše jeden z podnětů k založení Jednoty bratrské. Můžeme je sledovati z Rokycanovy "Postily, výkladů na neděle a svátky přes celý rok", jež, slučujíc obsahově živé prvky různých starších reformátorů, pokračuje v slovesné tradici Husově, a to jak působivými prostředky rétorickými tak obraznou, drastickou, gnomickou lidovostí. Nadšení obdivovatelé husitské revoluce stavějí na vrchol jejích slovesných projevů duchovní píseň, jíž věnovali soustavné pěštění i nejradikálnější z táborské levice, kdežto jinak zamítali fanaticky vše, cokoliv souviselo jakkoliv s umě· ním hudby a slova. V nejlepších svých číslech upoutá duchovní píseň husitská, kterou již kolem r. 1420 shrnul Jistebnický kancionál, shodou myšlenky a formy, dobové nálady a výrazného slohu, ač v ní převládá věrouka a polemika nad skutečným citem náboženským a ač pravé lyrické posvěcení vesměs chybí. Z bohoslužebných i válečných písní husitských i táborských, namnoze překvapujících slohovou archaičností, plane touha plniti stůj co stůj zákon boží, krvavě trestati 42