ZÁPAS REFORMACE A RENESANCE V druhé polovici XIV. století za mocné vlády Karla IV. a za nádherného rozkvětu gotické kultury pronikaly do Čech ze západu i z jihu dva nové, zcela různorodé proudy myšlenkové: mladistvá renesance v podobě řečnického a básnického humanismu a náboženské snahy reformní se zřetelným prvkem oposice proti církevní. Oběma se dostalo v Čechách, této slavné křižovatce kultur a ideí, sice povšimnutí, ale ohlas jejich byl velice odlišný, a to nejen podle dosavadní průpravy, ale i podle povahy národa je přijímajícího. K lucemburskému dvoru v Praze, jehož hosty byli Petrarca i Cola di Rienzi, se dostalo humanistické snažení italské velice záhy, ale zaujalo zde jenom nečetné muže literárně vzdělané, mezi nimiž přední místo náleží císařovu kancléři a biskupu, Janu ze Středy, Němci rodem i smýšlením, který má vynikající úlohu v dějinách časné novohornoněmecké řeči spisovné. I u něho i u jeho českých druhů většinou z nejvyššího kleru ukázal se vliv humanismu skoro jen stylisticky a rétoricky; pro jeho stránku básnickou a obrodný obsah myšlenkový nebyla tu nikterak půda připravena a vůbec celý tento proud záhy se rozplynul v písku, nezúrodniv země. Jinak bylů s náboženskými snahami reformními, které od počátku měly dvě křídla, učené a lidové. Na pražské universitě, závislé značně na Sorbonně pařížské, zápasili filosoficky pokrokoví nominalisté s no eticky konservativními realisty, až tito nakonec vlivem Angličana Wiclifa zvítězili, ale jak pařížský nominalismus, tak importované wiclifství prováděly kritiku papežství a organisace církevní, poukazovaly k rozdílu náboženské teorie a životní prakse, zdůrazňovaly apoštolské starokřesťanství a vůbec projevovaly ducha církevně reformního, byť většinou akademicky; poznali jsme již některé z těchto osobností. Kazatelé mezi nimi působili také na lid, který se však pranic nezajímal o metafysické a dogmatické předpoklady jejich nauk, nýbrž výhradně o praktickou stránku jejich výkladů, byv připraven vlivem silně pronikajícího valdenství, jsa rozhorlen na přepych a nemravnost ve stavech vyšších, jsa zachvacován chiliastickou náladou a občas mystickým nadšením. Kdežto učení bohoslovci se zabývali intelektuálním obsahem křesťanství, byli lidoví horlivci výhradně absorbováni citovou, mravní a sociální jeho náplní a prožívali potřebu reformy v duchu prvokřesťanském jako naléhavý ideál životní -- základní axiom učeného Matěje z Janova "reducere Christi Jesu ecclesiam ad sua primordia salubria et compendiosa" se stal přímo heslem národně lidového hnutí v Čechách. Hned od začátku se hlásil i živel jazykově národní, jakožto lidová oposice proti exklusivnosti universální la tiny středověké: české kázání, česká píseň v kostele, pak i české bohoslužby vzmáhají se od počátku, a jest to pražská kaple Betlémská, vybudovaná vlastenci pro česká kázání, kde se shromaž Titulní list Husovy Postily (vyd. tiskem roku 1563). 38