kázní asketickou. Živily ji hojné rozjímavé spísy, zpřádané hlavně kolem motivů legendárních, ale podobně jako v písemnictví světském i zde prósa zatlačuje starší verš, jak o tom svědčí obě velké památky "Passionál" a "Životy sv. otců" jazykově kanonické pro staročeštinu XIV. věku. Hojní kazatelé františkánští, dominikánští a augustiniánští, jimž přibývá lidového posluchačstva, jsou rozmnožováni učenými bohoslovci z mladé university Karlovy, a v různých svatyních pražských mohou všecky vrstvy vzdělanců i lidu vyslechnouti zanícené homiletické výklady českých, německých neb latinských řečníků. Na vysoké učení Karlovo proniká se záplavou literatury dogmatické a asketické znalost scholastiky různých odstínů filosofických od pravověrného realismu přes směr Occamův až ke kacířským názvukům nominalistickým; cizinci při tom se zpravidla kloní k spekulaci radikální a novotářské, kdežto jejich čeští žáci projevují smýšlení konservativnější. Ale brzy ubírají se též Čechové na studia do Paříže a do Anglie, kde k nim s bohoslovných stolic doléhají odvážné snahy kritické a návrhy reformní, zasahující i do praktického života církevního. Právě to vzbuzovalo v českých myslích ohlas mnohem živější než všecky spekulace noetické a metafysické a než citové patos mystiky; zároveň byl vzbuzován oposiční duch český i mravní svědomí a ty svorně, neuvědomujíce si ani své revolučnosti, vrhly se na tradici a na instituce, posvěcené autoritou církve, ostatně v sobě samé značně rozvrácené. Přímo dramaticky jsou seskupeny tři velké osobnosti vychovanců university pařížské, stojících na čas v popředí duchovního života českého. Pražský arcibiskup Jan z Jenštejna,známý úporným zápasem s Václavem IV., nachází, přes své humanistické a umělecké sklony, východisko ze sporů se svým vášnivým nitrem a nechápavým okolím v asketickém útěku ze světa a v mystickém pohroužení se do kontemplace. Břitký učenec "hrozného rozumu a divné paměti", kanovník pražský a dočasný profesor v Oxfordě a v Paříži, Vojtěch Raľíkův z Ježova, přeje mravně reformnímu úsilí a znárodnění teologie, ale nikde neopouští ani církevních dogmat, ani církevních výhod. Kanovník a kazatel Matěj z Janova, neústupný Jihočech ostře kritické vlohy, se v důmyslně vybudovaném latinském dile "Regulae Veteris et Novi Testamenti" stává bezohledným reformátorem přerl reformací, jenž břitkým rozborem vší církevní tradice a důsledným požadavkem návratu k apoštolskému prvokřesťanství kuje zbraně pro husitské hnutí, aniž se zevně rozchází s oficiální církví. Již dříve ohnivý lidový kazatel moravského původu, ale nerozlučně svým působením spojený s Prahou, Jan Milíč z Kroměříže, kárá v divokém chiliasmu a mystické asketičnosti mravní zkázu společnosti světské i duchovní, nešetře ani císaře ani papeže a opětovně volán do Říma a Avignonu k odpovídání. Ač mu nemohl nikdo dokázati kacířských bludů, přece již v něm jakoby symbolickou zkratkou předpověděn mistr Jan Hus. Milíč nepůsobil samostatností myšlenek, nýbrž silou kazatelského slova a opravdovostí mravního příkladu, jímž ověřov,al své výmluvné požadavky; obracel se méně ke vzdělanclun než k lidovému zástupu; ocital se v oposici k církvi, ač se sám považoval za pravověrného křesťana. Ale přišel příliš záhy a byl rychle zapomenut, takž,e i jeho homiletické spisy zmizely ve vlnobití doby. Jediný z této mnohohlavé družiny náboženských myslitelů a horlitelů jest zároveň literární osobností, v níž jakoby byl synteticky shrnut, ještě před hodinou svého soumraku, český gotický středověk, sice bez vlastní originality, ale s dychtivým a důvěrným porozuměním myšlenkám evropského západu. Nikoliv smělý kritik, nýbrž horlivý synkretik, nikoliv tvořivý filosof, nýbrž šťastně popularisující stylista, nikoliv muž revolty, nýbrž duch pravé křesťanské pokory. Tomáš ze Štítného, vladyka na malé tvrzi u Žirovnice, pocházel z jižních Čech, odkud o dvacet let později vyšel Matěj z Janova a o čtyřicet roků později Jan Hus; jeho 36