Eliotové, není básnířek podobných natož rovnocenných Annettě von Droste Hiilshoff nebo Elizabethě Barrett-Browningové. V posledních šedesáti letech jest již vytvořena pro české písemnictví pevná společenská základna v mladém měšťanstvu, stále obrozovaném přílivem nových sil z rolnictva i dělnictva a silně promíšeném inteligencí školskou i úřednickou; postupně počínajíc Jakubem Arbesem, stejně typickým jako oba jeho následovníci M. A. Šimáček a F. X. Svoboda, nahrazují technické vzdělání a přírodovědecký obzor dřívější takřka bezvýjimečnou průpravou duchovědnou, projevující se v literatuře silným sklonem historickým. Teprve v posledním pokolení a zvláště v období poválečném přihlašuje se jako spolutvůrce slovesného dění též třída dělnická, která si všude ve veřejném životě československém vynutila nejenom zákonnou ochranu, nýbrž také přímý vliv. Po šedesát let si všímají spisovatelé v románech i v lyrice s netajenou sympatií dělnictva zprvu v jeho hmotné bídě, později v jeho zápasech o chléb i o právo, a nejen, že houstnou a jadrnou skutečností se plní realistické obrazy ze spodiny proletářské, ale přední básníci českého liberalismu, Sládek, Čech a Vrchlický, pozdravují továrního dělníka jako "hrdinu budoucnosti". Pokroková mládež promění v politice i v literatuře poněkud sentimentální sympatie svých otců v uvědomělý souhlas se socialismem, který sice na české půdě přejme dědictví náboženského hledání "té opravdovské pravdy", aniž po způsobu ruském propadá chiliastickému blouznilství sociálnímu. Když pak dělníci, ač v míře celkem nepatrné, vstupují jako spisovatelé do literatury, v níž se před tím mnohonásobně osvědčili novinářsky, není jejich přínos zvláště vynikající a nemůže se ani zdaleka měřiti s tím, co krátce před tím pověděli o proletářově Bílá hora. 2* 19