zvtHtě potravy za stejnou kfivdu jako nevolnictví, hlásí se v Nerudovi skutečný socialista, v zápěti však se pfeklání k pojetí liberalistickému, jestliže starost o nápravu toho (»ujímání se těch, jichž mzda nebyla ani v poměru k práci, ani v poměru k drahotě potravin«) ukládá nikoliv společnosti celé ani státu, nýbrž uvědomělým jednotlivcům. Chleborádův »Oul«, o němž jest tu řeč, utkvěl rovněž na rozhraní socialistického družstevnictví a svépomocného liberalismu. Na tuto svépomocnou složku podniku »Oulu« klade Neruda v průběhu i v protišlech . k' 'v • dO I'V' v k V" , J tlC em zaveru statl uraz zv astnI, ces y pnhroceny. est to jedna z jeho oblíbených variací obsažného dobového hesla: »Národ sobě.« Celá úvaha, poutající se k nadějné, ale pohříchu jen krátké a přes Nerudovy rady soustavně nevybudované akci svépomocné péče sociální, ukazuje nám feuil1etonistu jako společenského myslitele, který své důvody neváží z citové oblasti, nýbrž z hospodářského přemýšlení a chápání a jenž má dosti mravní vůle proměniti reformní program v čin a ve skutečnost. Zasvěcené pražanství i znalost životních poměrů v rodáckém lidu dodávají článku názorné živosti: novinář, tuto referující a horlící, nedovede zapříti svou totožnost s básníkem, stvofivším tragickou sociální baladu pražskou, »Pfed fortnou Milosrdných«. Neruda se vůbec snažil zachovati slohový rozdíl mezi tím, co sám označoval jako »studie« a mezi časovým feuilletonem: onde užíval pro »společenský přírodopis« metody spíše popisné a výklad zpestřoval rád drobnými výjevy genrovými, tuto sestupoval zásadní úvahou k příčinám společenských jevů a neváhal pfevládající tón rozmarný zaměniti za káravé neb povzbudivé oslovení čtenáhkého svědomí. Takto lze proti tt-cm vyčerpávajícím kapitolám »Studií krátkých a kratších«, nadepsaným ,.Žebráctvo«, postaviti úvahu o »pašijním dnu pražských žebráků«, psanou pro »Národní listy« v únoru 1873 (dnes 51