372 FILOSOFICKÝ PODKLAD DIDAKTIKY .JABLONSKÉHO. aestheticky přizdobeného náboženství podávají si tu ruce s konvenčním vlastenectvím. Jablonský jest tu zpracovatelem běžných nábožensko-mravních myšlenek XVIII. a XIX. věku k potřebě obecenstva se sklonem k beztvárnému zevšeobecňování a matné frasovitosti. Jest z kazatelů, kteří nemajíce schopnosti řečí individuálně charakterisovati, libují si ve vodnatém krasořečnictví a mdlém hromadění povšechných sentencí. Tak v této dobře míněné, ale nešťastně provedené popularisaci zůstal sice slabý odlesk filosofických myšlenek, zmizel však naprosto filosofický duch. 3 Jablonský jevil v mladých letech vskutku mnoho zájmu pro filosofiii a měl i dosti příležitosti poznati ji zevrubněji. Za studentských let v Praze mnoho diskutoval s přítelem Vrťátkem o Aristotelovi i učení Herbartově, nově do Čech uváděném; professorem jeho byl stoupenec Bolzanův, filosof Exner; novicmistrem jeho na Strahově Bolzanův přítel a vyznavač Stoppani, zné\mý též jako učitel 1. J. Hanuše. Jméno proslulého idealistického eklektika a praktického lidumila Ber na r d a Bolzana (1781-1848) bylo stále vyslovováno s city podivu a lásky kolem Jablonského; ušlechtilý zjev neohroženého kněze, vybírajícího z křesťanství předem ideu humanity a vlídné demokracie, zářil jako světlý sen do úvah mladého bohoslovce. Ideje, které ,Moudrost otcovská' naivně popularisuje, jsou shrnuty a s nadšenou přesvědčivostí formulovány u Bolzana všecky: kult 3 Jablonský sám byl přesvědčen o filosofické hodnotě svojí ,Moudrosti otcovské', nazýváť ji v 2. vydání ,Básní' z r. 1846 ,svojí filosofií životní, rozsudkem z praemiss své sladké a trpké zkušenosti, otiskem ducha i srdce svého.'