JABLONSKÝ ,JAKO EROTIK. 369 vzpírala. A tu počíná v životě i poesii Jablonského krátké, ale intensivní údobí sentimentálnosti klášterní. Znovu a znovu zachvacuje básníkovi srdce i ústa vroucí erotický cit, jenž nezná pouze touhu, nýbrž i sensitivní rozkoš lásky, a pokaždé básník sám zaktikuje vroucí ten projev vědomím vnější spoutanosti. Představuje si jasně a živě bytost milenčinu; a hned si uvědomuje, že smí na ni mysliti jen vzpomínkou a nikoliv přítomností a nadějí. Vzpomíná si na první sliby lásky a překládá si je na hřbitov a do záhrobí. Jako kdysi, tak i nyní hovoří s květinami a ptáky o milence a dává si zodpovídati své otázky elegicky a resignoVaně. Potom mladý mnich přestává mluviti s životnou, pozemskou dívkou a myslí jen na nebeského anděla .a ,na kvítka rajských palouků'. ,Písně milosti' končí význačně strofou hlubokého citu a plaché nezemské krásy: ,Jdi, Růže má, ty's pro mne nevykvetla; Jdi - opusť mne- nezhořčuj muku mou' Ten věnec, jejho milost pro nás pletla, Ten krásný věnec neuzří již světla .- Jdi, Růže má! - již slunce za horou! Jdi, Růže nlá! Tam, vše kde přijde k spáse, Kde Abélard s Helojsou objímá se Scjdem se zase!' III. Boleslav Jablonský jako didaktik: ,Moudrost otcovská'. Dne 16. dubna 1838 složil Karel Eugen Tupý slavné řeholní sliby: tehdy lyrik Jablonský byl již mrtev. Ostatek jeho veršovnické produkce náleží moralisující didaktice, kazatelské filosofii v rýmech a strofách, Literatura česká devatenáctého století. llLh.