364 MARIE ANTONIE. dala by se nazvati sentimentálností klášterní. Jest dědictvím XVIII. věku, který již r. 1776 stvořil typický román tohoto směru, pověstného ,S i e g w art a' J. M. Millera 1 a prýští v nejhlubších pramenech z citového útěku před světem, charakteristickým pro sedmdesátá a osmdesátá léta osvícenského století. Nové platonické pojetí lásky, které odmítalo spojení těl a snilo o sou· zvuku duší, prohloubilo klášterní romantiku, a tak pojednou čtenářstvo, jemuž byli osvícenci jako Diderot a V oltaire sarkasticky vylíčili smyslné rozkoše a erotické orgie klášterní, učilo se dívati na kláštery jako na tiché svatyně nadzemské a odříkavé lásky. Jak i u nás klášterní romantika vnikala do poesie, toho svědectvím jsou hojné ballady o jeptiškách a mniších od doby Hněvkovského až do let čtyřicátých; jak vnikla do života, toho dokladem je zjev MARIE ANTONIE (1780--1831). Motivy, proč Josefa Pedálová třiatřicetiletá vstoupila do pražského konventu milosrdných sester svaté Alžběty, nejsou dosti jasny; snad to byl vliv tety Anežky, někdejší klarisky, snad skutečně asketické ideály, jež poněkud honosivě hlásá v básni ,Na rozloučenou', složené při vstupu do kláštera, snad erotické osudy, jak napovídá polobiografická povídka ,5 e r a fk a' - snad též nálada doby. Od počátku století spatřujeme Marii Antonii činnou v nemocniční a duchovní službě klášterní, aniž přece klášter vyčerpává jejího času a jejich zájmfI. Sentimentální korrespondence s mladistvými, národnostně zanícenými muži, v níž splétají se mo l ,Siegwart, eine Klostergeschkhte', Ulm 1776; duchaplný rozbor románu i klášterního sentimentalismu podal Erich Schmidt v díle ,Charakteristiken', r, Berlín 1886.