228 ,PAN A"IANUENSIS NA YENKU'. v ,Ostrých hoších', této komické epopeji čtyř ryze pražských hrdin, Cvrčka houslisty, Victoriniho malíře podobizen, Čápa písaře z venkova a Melounka vokalisty podařilo se Rubšovi několika tahy ostře rýsujícího pera zachytiti figurky tak jistě, jako v ,Panu amanuensovi na venku'. Komická společnost v dostavníku a typické postavičky českého venkova, vrchnostenský pan správce a jeho písař, vrátný, mlynář, malovány jsou s hollandskou takřka věrností a bezprostředností. Vše to není však více než genrová drobnomalba, které autor nedovedl podříditi celku; některou episodu zbytečně široce rozpředl, některý motiv opakoval; příběhy vypráví bez gradace a i bez vnitřní nutnosti. Rubeš si neuvědomoval, tuším, problému, jímž by pro humoristu vyššího slohu bylo Prášilovo putování za novellou. Cíl pouti Yorickovy i dobrodružných příběhů Josefa Andrewse, výpravy Siebenkasovy do Vaduze i kratochvilné cesty Čičikova za mrtvými dušemi jest jeden a týž: hlubší poznání rozumové, zdokonalení mravní, vytříbení citové; pan amanuensis Prášil vrací se do Prahy tak, jak ji opustil, nevěda, že jest bezúčelno konati ,sentimentální cesty' pro toho, kdo z nich přináší jen popsaný zápisník, avšak nepopsanou duší. ,Pan amanuensis na venku' jest nejdelší humoristická práce Rubšova. Humoristický román, o němž autor r. 1848 pracoval, se ztratil; hlubší rozbor prósy Rubšovy ukazuje však, že Rubeš byl právě jen mistr drobnomalby, jemuž k větší koncepci nedostávalo se literární kázně a tvůrčího klidu. Vše, co Rubeš učinil předmětem svého rozmarného vypravování, líčil s dobromyslným úsměvem, s přátelskou sympathií, s vnitřním uspokojením; miloval svět