FOHMY HUMORISTIKY HUBŠOVY. 227 roveň. Když již r. 1827 Lindovy ,Rozličnosti' byly přinášely satirické zprávy a dopisy z Kocourkova, vytvořil r. 1832 Langer na tomto základě SVll j satirický ,D e n v K 0c o u r k o v ě'; o V čtyřicátých letech vrátil se kruh ,Palečka' k humoristice Kocourkovské, vedle dotčeného Rubšova ,Popisu" který poprvé byl otištěn r. 1843, ohlásil se i V. Filípek snůškou ,P a mě t n o s t i K 0c o u r k o v s k é', a koncem desetiletí též Prokop Chocholoušek vydával své humoristicko-satirické čtení ,K 0courkov'.7 I tam, kde Rubeš neužívá některé z obvyklých forem humoristické drobnomalby, často se chýlí k typické formě vypravovací. Dějovým středem četných jeho humoresek jest scéna cestovní; někde projevuje to již titul prací jako v dvoudílném ,S m ut n é m vy r ažení ve Hvězdě' a v ,Putování Šárkou'; někde takový ,,-ýlet přímo zasahuje do vývoje dějového (,L cll cen aby I, leh cep o z byl'); někde novella není než snůškou episod cestovních, na př. ,Kd o v í, k čemu to dobré' a zejména ,Pan amanuensis navenku aneb Putování za novellou'. Humoristická novella ta bývá pokládána za nejlepší prosaickou práci Rubšovu; skutečně lze na ní studovati přednosti i nedostatky rozmarné belletristiky jeho. Rubeš jest tu humoristou: lehký rozmar obestirá radostné i trapné události cestovní pana Antonína Prášila, novopečeného amanuense; vlídný úsměv jest rozestřen nad krajinami i sceneriemi jeho pouti; vše působí dojmem kapriciosní hry vtipu, nálady, citu. Snad jen v ,Panu Troubovi, n e b o kdy ž ch Y b í uče n ý, ch y b í hod n č' a I; Slovn. 1. díl, str. 642 tohoto spisu. , Viz II. díl, str. 795 tohoto spisu. 16*