220 HUBi'iOVY ,DEKLAMOV ÁKKY'. se snad skrývá několik dívčích postav a dojista řada literárních tradic (,J u li n ce', ,P ř i mě s í č k u', ,P 0mněnky'"Pomněnky naJulii', ,Stesk a touha'); jest tu zařazeno několik sentimentálních krajinek malovaných lacinou barvotiskovou technikou; v řadě Dásní shrnul Rubeš tresť sveho povšechného šablonovitého vlastenectví, jež mísí abstraktní národnost s krajovým příslušenstvím a historické vzpomínky se slovanským vědomím; dokladem toho jest zej mé na několik velebených,ale dutýchepitafií: ,Na hrobě J. V. Kamarýta', ,Památce mého strýce Jana Nejedlého' a zejména nevkusné ,N a hro b ě K. S. Š n a i dra', což jest barokní travestie nezdařilé Šnaidrovy bal1ady ,Jan za chrta dán'. Význam Rubše básníka spočívá v jeho ,D e k 1 a h m o v á n k ác h', veršované causerii humoristicky zbarvené, která lehkým konversačním tónem hravě i dravě baví se o úzkém a titěrném světě tehdejší české společnosti, sdílí se o její drobné radosti, redukuje životní obsah na zlomek, jehož čitatelem jest zábava a jmenovatelem bezstarostný rozmar. ,Deklamovánky' rodí se ze zábav tehdejšího českého světa, které J. K. Tyl vital slovy: ,Nu tedy již se veselte, veselí Čechové! Veselte se po česku! Hovořte, zpívejte, deklamujte a tancujte po česku! Čas k tomu již nastal'. Rubeš nepřetržitě ,si pohrává se svým posluchačstvem, vrhá mezi ně slova, která refrainem opakuje celé shromáždění; odtud popularita těchto rozmarných skladbiček, básníkem samým hledaná a vypočítaná. Slohem deklamovánky, toho veršovaného feuilletonu, zpracoval Rubeš několik bajek, jejichž hovorný způsob valně se uchylující od moralistního jádra připomíná Gellerta, z něhož Rubeš