KULTURA LÁSKY. 205 bez úzkosti, bez problémů, bez námítek a nejistot kolébá se tělnatá matrona světem; dnes vydává v modlitební knize návod, jak možno ve smíru žíti s Bohem, zítra poučuje ,mladou hospodyňku v domácnosti, jak sobě počínati má, aby své i manželovy spokojenosti došla'; hned dává radu o háčkování, hned pokyny v manželstvÍ. Klidný úsměv její masité tváře jest spokojeným úsměvem ženského fitistra, který se raduje, že našel svět právě tak malicherným a pohodlným, jak ve své malé duši si jej představoval. Ženy, které jako úzkostlivé hospodyně a všední manželky tíhly k životnímu směru typické Rettigové, prožívaly v dívčích letech sentimentální erotiku, do níž šosácký svět přenášel veškeré své citové vzněty, vyhoštěné z všedního dne. Po rokokové lásce, koketní, požívačné, rozmarné, pořádající ohňostroje vervy a vtipu, následuje láska romantická, unylá, přecitlivělá, plná vážnosti a zbožného zaujetí, skutečná ,beauté supreme'. Dívky nepřirovnávají se již k nymfám a bohyním, nýbrž k serafům a světicím; nepředstavují se v choulostivých wi·elandovských situacích, nýbrž v přísných p6sá.ch nábožného vzrušení a milostné vznešenosti; nekoketují sklopenými a přimhouřenými zraky, z nichž srší nezbedné jiskry, jak kreslívalo je miniaturní umění XVIII. věku, nýbrž zanicené oči vážně obracejí k nebi, jak žádala malířská škola nazarénská, zastoupená i na pražské akademii ředitelem Tkadlíkem; nevěnčí se žhavě rudými růžemi, listím vinné révy a bacchantského břečťanu, nýbrž polorozvitými poupaty růžovými, liliemi, nezabudkami a rozmarinou. Symbolika květin, kterou attický duch éelakovského ve svém ,Kvítí' proměnil v soustavu duchaplné hry rozmaru a poesie, provází všecku