POŽlTKÁŘSTVÍ DOBY. 19- jiskrné víno, tam měšťanský pěvec let čtyřicátých opěvuje džbán piva; kde v době ranního obrození vyskytují se bajky o vinařfch, tam doba restaurační rozpřádá dramatick:t vypravování o sládcích; básníci první novočeské školy básnické procházejí se vinicemi a s pohárem vína v ruce škádli fiktivní milenky, skupina Rubšova uchyluje se do stinné zahrady pivovarské a nad džbánkem připíjí solidním měšťankám; starý spor jednotlivých druhů a ročníků vín ustupuje ve veršování diskussi piva nadkvasného a bavorského, a mnohý ,Iaudator temporis acti' s panem Doupnákem (J. P. Koubkovo ,Rokoko' v Č. Včele 1847) vzpomíná dob, kdy ,pražský ležák místo bavorštiny ostřil hostům na zvěřinu chuť.' Není bezvýznamno, že právě v těch letech (1842) založen byl měšťanský pivovar v Plzni. Ženy velebí kávu a pořádají kávové společnosti, tolikráte šlehané satiriky; typická představitelka tehdejšího ženství M. D. Rettigová vyslovuje ten kultus již titulem jedné ze svých kuchařských knih: ,Kafíčko a vše, co je sladkého' (1843). S nedělním krojem obléká filistr nedělní city. Dopoledne kleká u hrobu a oltáře, odpůldne podniká výlety a s nadšením dobrého šosáka nevědomky karikuje rousseauovské nadšení pro přírodu. Romantičtí básníci objevili kouzlo divokých úd oJi a strhaných skal, a měšťák s celou rodinou putuje do Šárky; sentimentální lyrikové zpívali o vlnách a březích, a měšťanstvo let čtyřicátých na loďkách odváželo své nadšení i svůj proviant do Chuchle; kreslíři zdobili almanahy naivními guirlandami z růží, a dívky za nedělních odpůldní sentimentálně skláněly se nad růžovými kříky ve Wimmrových sadech u Kravína. Rubeš vtipně vylíčil humoristické pozadí těchto pražských výletů.