198 KROJ DOBY. vlastní důstojnosti staví na pečlivě sčesané vlasy vysoké cylindry a tisknou si do ruky titěrné hůlky se zdobnými knoflíky. Dívky, jež doma matky plísně přidržovaly k běžné práci u plotny, žehlícího prkna a šicího stolku, strojí se k sváteční promenádě, jako by měly vystoupiti na posvátný obraz některého z nazarénských malířf:t: stahují si pás, cudně dekolletují část poprsí a zdvihají zraky k nebesf:tm jako světice Overbeckovy nebo Fiihrichovy; zbožně rozpouštějí si kudrlinky po spáncích a vijí do nich květiny. V příkré protivě k módám klassické doby, jež rouchem volně řásnatým dávala vystupovati liniím těla, utajují teď krásky podle vzoru sentimentálně romantického malířství svoje tvary: nafouknuté zvonové sukně s hojnými volanty a malebně rozptýlenými mašlemi cele kryjí architekturu nohou, balónové rukávy znetvořují paže; a teď, kdy v tomto affektovaném šatě, často ze světlé pruhované nebo měkce vzorkované látky, ,ctná a milostná panna' zosobňuje všecko citové dojetí šosáčkf:t, hodí ji přes živf:ttek usedlou pláštěnku, ctihodný shawl a postaví na plavé lokničky obstarožný klobouk čepcového tvaru, stužkami sepiatý pod bradou, jehož těžkopádnost marně zastírá pero dobrodružně se houpající. Tento ostrý rozpor mezi pohodlným všedním krojem a slavnostním křiklavým úborem vrací se ve vše~h životních formách měšťanstva za doby restaurační. . Šest 'dní náleží drobné práci a:banausním požitkf:tm, v neděli zavládá citové rozechvění, zbožné nadšení, slavnostní nálada. Fi1istrovství všedního dne projevuje se nadměrným kultem darů pozemských: nejen život, nýbrž i literatura ozývá se chválou kuchyně a piva. Kde anakreontický lyrik ze začátku století velebí révu a