SPOR VŠEDNÍHO A SVÁTEČNÍHO DNE. 197 česká venkovská města let čtyřicátých. Studenti a mladiství řemeslníci přinášejí sem živly národnostního obrození; těsná souvislost s venkovem jest jejich snahám přízniva, patrimoniální umělý pudr na lících intelligence jest jim překážkou; nikoliv radostná síla čisté myšlenky, nýbrž nahodilá taktika společenských zábav, rozmarnost přirozeného veselí, krojová malebnost získávají městský venkov obrození národnímu." Formy života tehdejší .společnosti kolísají mezi domácí pohodlností filistra a strojenou slavností měšťanského hodnostáře, mezi pustou nudou a sentimentálním dojetím. Tato maloměstská duše nežije jedním důstojným životem, nýbrž rozděluje celý svůj život na všední dny a na svátky, na city všední a city sváteční, na praktičnost a na nadšení. Panuje-li onde pohodlná noncha·lance, zavládá tuto strojená ztrnulost; hlásí-li se onde nízkost životního názoru, zde se prozrazuje schopnost umělé přetvářky. Již kroj odhaluje toto rozpoltění, nejednou ironisované satiriky současnými. Sládek, jenž s rozhalenou košilí a vykasanými rukávy, v domácích střevících a bez vesty dozírá na várku, mlynář, který v zamoučeném pohodlném kabátě a s placatou čepicí prochází šalandou, úředník, jenž doma probírá se akty ve volném županě a ve vyšívaných pantoflích - ti všickni vycházejí z domu v těsných spodcích, dlouhých fracích hnědých a černých odstínů, ve vysokých límcích, s hedvábnými šátky kolem krku a s pečlivě zapiatými vysokými vestami, buď jemně vyšívanými nebo graciosně vzorkovými; s vědomím " Sytě vylíčil toto národnostní poslání studentstva a řemeslnictva Fr. Pravda, onoho v první kapitole práce ,2 denníku Pavlíny', tohoto v živé arabesce ,První čamara li nás'.