196 VENKOVSKÁ MĚSTA. šlo o svět finančníkův a obchodníků, v jejichž ,právě nejpověstnějších domech bývala pravá Sodoma a Gomora'. Dffve ještě než v zámožných vrstvách měšťanských zvítězilo obrozené češství v malém řemeslnictvu, doplňujícím se vždy příchozími z venkova, národně málo porušeného. Řemeslníci přijali z obrození nejen uvědomění národnostní, nýbrž i snahy osvětné, v nichž lze shledávati souvislost s úsilím doby osvícenské; zejména byl to Karel Slavoj Amerling, jenž publicisticky i přednáškami, časopisecky i soustavnými kursy vzdělával pražský dorost řemeslnický.4 Analogický obraz společenského rozvrstvení a pospolitého života poskytovala v zmenšeném měřítku města venkovská, jejichž obyvatelstvo, na mnoze honosící se výsadami lihovarství a pivovarství, hojně pěstovalo polní hospodářství. Nad tyto měšťany, kteří buď dozírali na orání, senoseč a žně na vlastních polích, buď provozovali řemesla ve vlastních domech, vypínalo se dvojí úřednictvo: staré patrimoniální, zachovávající zvyklosti doby předjosefinské, a noví státní úředníci, kteří s lékaři, advokáty, lékárníky a kněžstvem představovali výkvět společnosti venkovské. Úzkostlivá hodnostní stupnice úředníkův a jejich žen, spory mezi světem patrimoniálním a měšťanským, malicherná řevnivost jednoho města na sousední město druhé - na tyto stále se opakující motivy skládalo české venkovské město jednotvárné písně svého života. Patrimoniální úřednictvo prostředkovalo souvislost s rokokem; rolnický stav měšťanstva sbližoval obyvatelstvo se širým venkovem: konservativni tradicionalism a přírodní idyllika význačně charakterisují 4 Srv. monografii J. V. Jahnovu ,Karel Slavoj Amp,rling' v ,Chemické knihovně technologické' (v Praze 1893).