124 PALACKÉHO PRŮPRAVA A PŘÍPRAVA HI8'fOH. pravidlem z referátů německých vědeckých a literárních časopisů. Genetický názor dějinný byl si jistě osvojil ze spisů Herderových, z ,Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheiť, jež si byl tolik zamiloval; osvojil si jej, jako jiní jeho předchůdci a vrstevníci, takřka bezděky (vše zdálo se zajisté býti tak samozřejmé), nepozoruje, jak důležitý základ pro chápání a vykládání minulosti, pro moderní historiografii vůl!ec, Jím byl získal. NěkoJikaletá studia filosofická a aesthetická připravila jej pak výborně, aby mohl dosti učiniti požadavku o filosofickém pojímání dějin, jenž ozýval se od dob Voltairových hlasitěji a hlasitěji. V této příčině a vůbec v theorii methody historické, pokud jde o pojímání dějin a nauku o umělecké komposici, o zpracování poznaného, učil se Palacký mnoho i od Angličanů, tak z Blairových Lecturcs on Rhetoric and Belles Lettres a zejména z Bolingbrokeových ,Letters on the :-tudy and use of history' (Londýn, 1752), pak z Rottekova článku 2 ,Ober die Geschichte und geschichtliche Kunst" (Hallesche Litt.-Zt., 1819). Ve výpisech jeho nalézáme dlouhou řadu pouček, pokynů a pravidel, z nichž by bylo lze sestaviti zcela moderní methodiku (ovšem kusou), a v nichž zejména zajímavý je důraz na potřebu ,ducha' t. j. na škodlivost mechanického reprodukování historických zpráv, na potřebu minulost chápati, tušiti, znovu II životu jejím probouzeti - ,a duch jen duchem, život životem pochopen býti může'. Je zcela pochopitelno, že s tím vším Palacký spojoval starší požadavky, 2 W. Humboldtova krásného článku (s jeho naukou o ideách v dějinách se projevujicích) ,Úber die Aufgabe des Geschichtsschreibers' z pojednání berlínské Akademie z r. 1822, pokud .• ím, nepoznal.