PALACKJ~HO PHŮPl{A V A A PHÍPHA V A H1STon. 123 zejména aesthetikou; o české. dějiny zajímal se sotva více než kdokoliv jiný z probudilých a česky uvědomělých studentů prcšpurských. V tom ~- bylo to na jaře r. 1819 - vrátili se ze studií v Jeně bývalí druhové Palackého v Prešpurku, Kollár a Benedikti, a seznámili Palackého s názory profe3sora jenského Jindř. Ludena, podle nichž k pravt:mu vlastenectví vychovati může jen znalost a osvojení si dějin národnich, jen poznání a proniknuti sebe individualitou svého kmene národního, jak se jeví v projevech a snahách jeho zejména v minulosti. Kollár a Benedikti přinesli zároveň zprávy o čilém politickém snažení německd10 studentstva - a Palackému je odtud ,národství z ohledu vyššího' ne již pouhá snaha o pěstění jazyka a krásné literatury, ale prohlubování snahy národní ideály a vzory minulosti a zároveň liberálně-demokratickými postuláty probuzené přítomnosti. Již počátkem r. 1820 prohlašuje Palacký ,pragmatickou historii České země' za svůj cíl životní; ke konci r. ] :-;22, po dvouletých studiích, jež z velké části věnovány byly historii vůbec a historičeské zvláště, dospívá již k onomu pokrokovému požadavku, o němž jsme se výše zmínili: ,Nelze mi žíti, nebudu-li moci do vlastenského dějepisu se dáti. Aspoň Husitstvo, budu-li živ, jistě popíši' .- Co důrazu na dobu husitskou kladeného se týče, promluvil tu z Palackého nejen pokročilý historik, ale jistě i protestant a horlivý přívrženec zásad liberálních. Je však pravdě podobno, že tyto vlivy vnější nebyly silnější, než prosté poznání o vynikající důležitosti doby husitské, získané vyšším názorem na dějepis a dějiny. O tom o všem se Palacký poučoval soukromě a většinou z pramenů, jež mu náhoda přinesla do ruky,