122 PALACKÉHO PRŮPRAVA A PŘÍPRAVA HI8TOR. v báječných hlubinách dávnověku, vystupuje mladý Palacký s programem zcela novým, staršímu odporným: prostudovati a vylíčiti dobu husitskou, ,slavnou zdobu' Čechů, zanedbávanou doma i v cizině. V tomto přesunutí zájmu od méně důležitého k důležitějšímu, v tomto novém a správnějším hodnocení českých dějin je první pokroková myšlenka Palackého. A druhá tkví v jeho hlubším názoru o potřebách historiografie. Doba Dobnerova a Dobrovského je doba prvého kritického dějezpytu u nás a to doba kritiky co do methody již velmi pokročilé (u Dobrovského na př. shledáváme již nejen kritiku jednotlivých fakt, ale zcela moderní kritické dějiny určité tradice) - ale je to doba kritiky osvícenské, jednostranné a předpojaté, jež nebyla schopna správně souditi o dobách a lidech jí duševně cizích, vykládati a pochopovati minulost z minulosti, ale jež soudila a předělávala dějiny podle svých předpojatých mínění. I v této příčině dalo Palackému již jeho prešpurské studium historické práce názory modernější: velelo založiti kritické studium minulosti na přesvědčení, že minulost sluší vykládati z ní samé, že historicky každá doba a každá tendence je jen určitou a organickou fasí nekonečného vývoje, krátce na genetickém názoru dějinném, a pro soustavný výklad minulosti žádalo od badatele nejen konstatování fakt, ale i správné chápání souvislosti, místa a významu jejich v linii vývoje, žádalo duševní spříbuznění se snahami minulosti, tvůrčí vyvolávání zapadlých stavů jejích, čili, jak to také jmenováno bylo, žádalo od historika ducha, žádalo filosofické pojímání minulosti. Palackého vedl k historiografii jeho horoucí nacionalismus. Zabýval se v Prešpurku původně filosofií a