108 PALAOKÉHO ČINNOST LITER. H1STOHICKÁ. hájil právo neúprosné kritiky a pravdomluvného skepticismu. V této životopisné studii ohlašuje se již Palackého vzácné umění osobní charakteristiky, nejdokonaleji provedené v dvojitém portraitu hrabat Šternberkův: 7 malebně a jasně líčí vnější průběh životní, prodlévaje se zvláštní zálibou na příznačných jednotlivostech; pečlivě vykládá okolí a průvodní okolnosti, z nichž osoba vyrostla; stručně a výrazně analysuje obsah literárních děl; s gracií psychologického portraitisty maluje figuru i fysiognomii, několika úsečnými nápovědmi zmiňuje se o charakteristických zvycích, a tak proplétaje rysy vnější i vnitřní, dospívá k reliefnímu takřka zachycení individuality zpodobované. I v odborné monografii literárně historické Palacký záhy dospívá svrchovaného mistrovství, jak svědčí skvělá studie ,0 p ran o s t i k ách a k a len d ář í c h českých, zvláště v XVI. stoleti'.8 Způsob podání úplně přiléhá k thematu; takřka shakespearovský začátek 9 suggestivně čtenáře přenáší do doby astrologie a hadačství; trpělivou, pilnou methodou, jež proti racionalistickému odsuzování staví romantické pochopení historické, vykládá tuto tajemnou a pošetilou vědu z ducha doby, dále pak písemnictví z ducha vědy. Charakterisuje jednotlivé směry tohoto gemu a podrobnou bibliografii prosycuje vzácnou duchaplností, posléze dávaje na scéně široce vymalované vystoupiti řadě indi ke n' (Abhandlungen der kon. bohm. Gesellschaft der Wissenschatten 1833 a v Drobných spisech III, 418-449). 7 Viz svrchu na str. 80, pozn. 3. 8 ČČM. 1~29 a Drobné spisy III, 69.5-719. !l ,Život člověka jest úkaz pomíjející na divadle světa tohoto; počátek i konec jeho kryje se v tajemství.'