I>.\LACI'~;HO [,1{ÁC~; ~'ILOSOWICKB. 7- Již v .Počátcích českého básnictví' jeví se pokrok; Palacký chce klassicism opříti o českou pt'idu, postaviti poetickou fikci na podstavu daných poměrt'i. V aesthetických studiích opět jde dále: sestupuje až k samému temnému dnu krásných jevů, táže se po poslední příčině dojmův a místo matné všeobecnosti nabývá logické jistoty o krásnu, jež vyčerpává jeho životní zájem. Pražský pobyt posléze přináší dovršení a v historickém studiu dává mladistvému učenci realitu, pravdu, skutečno;;t v míře svrchované. Též novočeský vývoj literární pronikavě byl zasažen těmito aesthetickými pracemi Palackého. Dovršujíť se v nich pokusy o českou vědu národní, jimiž se Josef Jungmann se svojí družinou významně a vítězně postavil proti užším a skromnějším požadavkům starší generace obrozenské. Palacký ukázal schopnost českého jazyka i pro pomysly nejabstraktnější, pro ideje nejsložitější, pro vědní obor nejsubtilnější: bylť po Tomáši ze Štítného, jehož dotud neznal, zase prvním pěstitelem filosofie jazykem a jistou měrou i duchem českým. Byl myslitelem samostatným, jenž přijímal cizí ideje, aby je rozvil, doplnil, modifikoval, a nikoliv pouhým eklektickým kompilátorem, jakými se ukázali pozdější filosofičtí pracovníci školy Jungmannovy, Antonín Marek a K. F. Hyna. Proto musil nově tvohti řeč, nově hledati terminologii, a učinil to s mladistvou odvahou i s tvůrčím štěstím, třeba později sám neschvaloval všech vlastních neologických pokust'iv a činů, jež se organicky pojily k podobné činnosti Jungmannově a jeho druhů. Literární historii jeví se však jeho filosofické názvosloví, ať užito již v pracích samých, ať shrnuto ve stať ,Okus české terminologie filo-