PALACKÉHO PRÁCE AESTHETICKÉ. 75 Všemi těmito cestami, k nimž ukazovalo mu literární studium i myšlenkové okolí prešpurské, usiloval Palacký vymaniti se z čarovného kruhu ideí Kantových, které podmanily si jej již vlivem professora Žigmondyho. Na základě Kantově Palacký buduje celou soustavu. Přijal a prohloubil aesthetický subjektivismus Kantův, jenž v německé krasovědě nenalezl stoupencův, a ukázal se tak jeho žákem (výklad o tom, jak možno a vysvětHtelno, že krása přece jeví se v předmětech, měl býti podán v lIl. knize ,Krásovědy', ale zůstal nevypracován), vystoupil však proti němu, prohlásiv krásu za samostatnou působnost ducha. Přes to a přes vlivy Fichte<>vy, Jacobiho, Herderovy a Platonovy zařazuje dějepis krasovědy dílo jeho v sousedství Kantovy spekulativní aesthetiky. 16 Palacký měl však k aesthetice osobnější a přímější poměr než jeho královecký učitel, jenž krasovědou doplňoval svoji soustavu theoretické filosofie; Palacký byl básník i literární kritik, hudebník i znalec malířství; slovem: Kant o kráse a umění theoretisoval, Palacký je procítil a prožil. Krasovědné fragmenty Palackého obsahují mnohem více než slibují; z jejich nápovědí a principů lze vyvoditi i Palackého metafysiku a ethiku; T. G. Masaryk právem nazývá jeho stať ,Krásověda' ,noetikou, v níž podává Palacký svou theorii poznání.' 17 Filosoficky iako aestheticky Pp.lacký vychází od Kanta, prohlubuje jej Herderem a Jacobim; reaguje proti jeho filosofii rozumu svojí filosofií citu, podle níž rozum má pouze platnost formální a regulativní a v níž uznává se cit za základní 16 Tak v stručném přehledě Zd. Nejedlý na UV. m., str. 50-59. 17 Česká otázka str. 98.