pALACK~;JlO PRÁOE AESTHETICKÉ. 73 jména Kanta, záhy obsáhly celý obor krasovědy antické, renaissanční, klassicistské a romantické. Nezávisle na zapadlém Kollerově přehledu ,Entwurf zur Geschichte und Litteratur der Aesthetik', prvním pokusu svého druhu, přehlíží Palacký kriticky a historicky vývoj aesthetiky; vytýká s jasností a soustavností základní principy význačných aesthetiků; charakterisuje individuality i celkové směry v antice a v italské, francouzské a německé krasovědn(, spekulaci novověké; souhlasně s osvícenstvím své doby naprosto pomíjí aesthetiku středověkou, jíž vděčí za ústřední ideu vlastní aesthetické theorie; vylučuje, jako všickni klassicisté školy Kantovy, z aesthetiky theorii umění; často místo klidného výkladu a soustavné kritiky klade nadšené horování souhlasu i podivu. Jeho souhlas náleží platonskému idealismu, především pak aesthetickému intellektualismu, jak formulovala jej anglická spekulace XVIIl. věku, s níž však neshoduje se Palacký v stotožňování dobra a krásy a kterou doplňuje důslednou methodou psychologickou. Tak dospívá úplné samostatnosti vzhledem ke Kantovi, na jehož základech se vzdělal, a tak přistupuje se skvělou vědeckou výzbrojí i s podivuhodnou vnitřní svobodou k úkolu samostatného uvažování a filosofování aesthetického. I Leč aesthetická theorie Palackého, jak ji vyložil v kusé ,K r á s o věd ě č i I i o krá s e a umě n í k n ih ách pat e r Ý ch', souvisí nejen se západoevropskými theoriemi aesthetickými XVIII. věku, nýbrž i s duševním okolím, v němž Palacký vyrůstal. Vlastní ideou krásy jest mu ,božnost, jestotný obsah všech konečných účelů života duševního, jakoby srodnost a podobnost Bohu 11 L. (ech v Památníku Palackého na str. 390~40:?