60 ,LABYRINT SLÁVY.' POSLEDNÍ VERŠE. Básnická činnost Vocelova, jež r. 1847 vykazuje hluboce bolestnou ,E leg i i nad hro b e mJ. Jun g man na, (v Časopise Českého Musea), končí r. 1849 dvěma drobnými cykly politické meditace a tendenční reflexe: ,Před březnem r. 1848' a ,Po březnu r. 1848' (opět v Časopise musejním). S těžkým tónem zádumčivé elegičnosti, s ponurou náladou truchlého vlastenectví zachycuje Vocel politickou a duševní stísněnost v Čechách za vlády absolutistické; volí malebné, ač poněkud zamlžené a matné obrazy, aby nemusil mluviti nebezpečnou řečí přímou, skrývá se za klidný historism, aby se nedotýkal bolestných současných aktualit. V druhém cyklu, plném emfatických apostrof, vřelých výkřikův, uvolňuje se výraz, obrazy stávají se průzračnějšími, vztah ke skutečnosti mužnějším; leč politický program tu hlásaný je zase ona abstraktní samospasitelnost čisté práce ideové, jak ji známe z ,Labyrintu slá~y,' provázená vřelým doporučováním historismu, pro Vocela velmi příznačným. Ale tyto časové úvahy, v nichž, ač utajeny, chvěly se horké otázky dne, básněny jsou mrtvými formami renaissanční poetiky románské, ghaselem, sestinou, kanconou a kanciolem, poprvé do českého verše uváděnými.5 Jest tu příkrý nepoměr obsahu i formy básnické, jenž nasvědčuje tomu, že Vocel tvořil spíše chladnou aesthetickou kombinací než z bezprostřední nutnosti poetické, a že umělý tento stilisovatel vůbec nedopracoval se hlubšího názoru o stilové jednotě. Po stránce čistě technické oba cykly jsou významny; současně s Douchou pokusil se Vocel udomácniti nové útvary veršové v naší poetice. V té pří 5 Podrobný rozbor obou cyklů jmenovitě po stránce formální podává na str. 27 - 32 dotčené úvahy Jar. Vrchlický.