56 ,LABYHl;>;T SLÁVY.' POSLEDNÍ VERŠE. kosmopolitismu a skepticismu, jako dříve byl tlumočil běžné ideje českého obrození: změna ideového ovzduší podmiňuje přirozeně změnu výsledního díla.1 Není pochyby, že ,Labyrint slávy' proudům těm z velké části děkuje za myšlenkový svůj charakter; ale jeho koncepce a komposice, jeho učlenění a rozřešení nejsou než ohlasem a napodobením Goethova ,Fausta'.2 I nejstručnější skizza obsahu ukazuje jasně, že ,Labyrint slávy' jest pouhou volnou parafrasí tragického mysteria Goethova v pečlivě zachovávaném rámci české ideje národnostní a slovanské. První verše básně znovu vyvolávají závěrečné partie ,Meče a kalicha' a scény ,Posledního Orebity': bitva Lipanská jest prohrána, táborství je zničeno, nadšený vyznavač kalicha a radikalismu husitského Jan Kutenský chce si zoufati v sebevraždě. Ještě včas však přijde jeho Mefisto, Duchamor; slibem národní spásy získá Jana a krvavým zápisem jeho duši za cenu de· setileté věrné služby. Jan služeb užívá měrou svrchovanou; Duchamorovou pomocí dobývá vítězství Sirotkům, jež líčena jsou suchou technikou ,Meče a kalicha'. Nelítostným vznícením nedůvěry však duch věčně za 1 Názor ten zdůvodňuje a podrobně rozvádí Jar. Vlček na uv. místě; z názoru toho plyne též, proč Jar. Vlček těsně sdružuje ,Labyrint slávy' s K. Vinařického ,Sněmy zvířať. 2 O poměru obou básní psal nejprve autor sám velmi zevrubně v předmluvě k ,Labyrintu slávy'. Kdekoliv naznačuje úplnou různost skladeb, jest patrno, že se omlouvá. Kriticky poměr rozebral s hlubokým dfimyslem K. Šmídek, jehož vývody stručně shrnul a formuloval Jar. Vlček, kdežto Jar. Vrchlický praví přímo: ,Výtka faustiady básni neublíží, označuje nanejvýš genre, kategorii, není však zde příznakem neb výtkou slepého napodobení.'