,LABYRINT SL,í.VY'. POSLEDNÍ VERŠE. 5- Ale mnohem významnější je to, čím ,Labyrint slávy' od Vocelových knih předchozích se liší. Historické pozadí děje namnoze mizí před matným snem a povšechnou vidinou rám pozdně romantického, z postav individuálně dějinných stávají se všelidské typy povýšené nad století a nad krajové omezení. Výlučně česká národnostní a slovanská idea je zpodobena jako součást věčných kosmických rozporů mezi idealismem a materialismem, vlastenectvím a kosmopolitismem, křesťanským soucitem a egoismem. Výslední tendence skladby není jen zodpověděním otázek kladených v Čechách, nýbrž vůbec evropských problémů před červencovou revolucí. Didaktická lekce udělovaná národu nevyznívá již všeobecnou klidnou formulí jako kdysi; v kulturním programu ,Labyrintu slávy" vypracovaném v pohodlném klidu učencovy studovny, skryt jest polemický osten proti politickému radikalismu současné mládeže. Pitoreskní středověk, kreslený s detailní zevrubností, není již jen nehybná, pestře a věrně omalovaná kulisa, nýbrž zpěněná hra sil a duševních proudů. Tento mocný vzestup básníkovy myšlenky, náhle tíhnoucí ke všeobecnému, všelidskému, střemhlav se vrhající do černé propasti zejících záhad, letících od historické jistoty k prchavé visi, vzestupu, jenž v ostatní činnosti Vocelově nenalézá analogií a jenž také není podmíněn převraty životními, byl vysvětlován způsobem rozličným. Byl v něm spatřován bezprostřední ohlas rozbouřených moderních hesel, bijících v čtyřicátých letech prudce na zděděné názory obce vlastenecké; Vocel odpovídal v básnické skladbě, podobně jako v současných novinářských statích, způsobem osvíceného vlastence ponurému hlasu západního liberalismu