,MEČ A KALICH'. 51 vedly jej r. 1836 do vlasti rytířského rodu francouzského, ale historická kotist, kterou tam doufal vyzískati, byla pr.askrovná. Jan Lucemburský, jako typický repraesentant západního rytířství, byl předmětem zvláštního podivu Vocelova; v ,Grundzuge der bohmischen Alterthumskunde' (str. 181-183) kreslí jej jako vyvrcholení rytířského mravu v Čechách a pti rovnává jej ke králi Artušovi; podle názoru Vocelova kupí se i kolem krále Jana stolní družina rytířská, z níž Vilém Zajíc z Valdeka, Plichta ze Žerotína, Čeněk z Lípy a ,Klimberk, rytíř smělý, mladý, dobrý druh dospělý' vynikli nejslavněji. Ke Karlu IV. Vocel byl veden zájmem dějepisce umění. Nadšený oslavovatel českého trecenta zevrubně studoval ma1fřskou školu Karla IV. a jejího hlavního představitele Tomáše z Modeny, jehož domnělý český pilvod vědecky vyvrátil. Nechápaje doby té s vyššího hlediska historického, ulpíval na statickém pojímání její kultury, jež projevuje se onou ,ódou, v níí. naprosto pohřešujeme vznešenější vzlet básnický, vyšší citil horování'. 1 Tímto zpilsobem první obsažnější díl ,Meče a kalicha' opětně spočívá na rytířském a gotickém romantismu jako ,Přemyslovci'. Rytířskou udatnost, vlastenecké nadšení Vocel nalézá i ve válkách husitských, jichž lidovému, mravnímu a společenskému charakteru vil bec nerozuměl. Úzkostlivý konservativec, choulostivě se strachující o pohodlný klid svojí studovny, hrozil se rozpoutané síly, nešetřící daných útvaril; ztrnulý archae olog a mikrologický dějepisec umění nedovedl pochopiti bouře, jejíž blesky srážely románské oblouky a gotické klenby. V ,Grundzuge' líčí husitství jako velký rytířský turnaj, jehož opravdovost zašla 1 K. Šmídek na uv. m., str. 286. 5*