,I'Í{EMYSLOVCI.' 49 bez jednoty střídají se scény hrdinské s výjevy idyllickými, postavy dějinně významné s nepatrnými figurami episodickými, politické půtky domácí s bohatýrskými boji obrannými; ani cyklické sestavení několika historických period, jako je na př. tažení krále Vladislava do Italie, vláda Přemysla Otakara 11., tragedie Vršovců, neposkytlo dílu částečné jednoty. Vocel, jenž vůbec nevynikal schopností podati hlubší ideový podklad dějin, nevykořistil zde ani svůj bohatý dar dobového koloritu, archaeologického detailu: a tak tato snůška rytířských romancí a lyrických vložek působí se všemi svými velikými slovy dojmem pouze papírovým. Nedostatečná komposice a povrchní provedení stupňovány jsou hrubými vadami formálními. Vocel, jenž neměl smyslu pro formu t. zv. vnitřní čili pro stil, který jest úplným souladem obsahu a poetického tvaru, rozlomil svoji skladbu v nahodilé útvary strofické a veršové. Ač veršoval špatně, kdykoliv se pokoušel o řady daktylské nebo daktylsko-trochejské,5 ač namnoze psal mdlými assonancemi a planými rýmy, se zálibou volil umě~é formy básnické, komplikoval, měnil je násilně, tak že v prvním vydání ,Přemyslovců' stěží lze nalézti strofu, jež by při recitaci zněla jasně, plně a česky. Teprve v opožděném vydání druhém r. 1863, rozmnoženém o řadu básní, hrubé tyto jazykové a veršové nedostatky aspoň částečně byly vyrovnány. Ale obecenstvo nečtlo básně ani zrakem přísného posuzovatele hodnoty umělecké, ani s kritickým měřítkem historika, žádajícího buď výklad ideový nebo věrnou dějinnou evokaci, ani posléze s důraznými po r, Upozornil na to J. Král ve své studii ,0 prosodii české', v ,Listech filologických' XXI, str. 430. Literatura česká devatenáctého století. ULIL 5