48 ,PŘE MY BLO VCl.' krásná róže'; do druhého pozdního vydání nově přijatá skladba ,Pěvec neznámý' staví nejen v protivu cizí poesii rytířskou a domácí básnictví národní, nýbrž i v slohu rukopisné romantiky definuje národní pěvce jako nositele posvátných tajemství vlasteneckých. Elegický dojem, jejž Vocel duchem prožívá v mohutné periodě dějinné, osudem jsa upoután k době politické mdloby, srovnati lze s bolestným steskem, jejž v mládí pociťoval, podivuje se v městě hospodářsky ujařmeném pomníkilm politické i majetkové moci.! Zádumčivý ten tón Vocelem nejvroucněji vyzpívaný v ,Elegiích Beskydských' (v ,Květech' r. 1839), jenž v dějinách vidí ponurou minulost, z které nezilstalo přítomnosti nic než vyčítavě malý dnešek, jest v ,Přemyslovcích' dosti hojný; jsou jím podloženy básně ,Duma u hrobu Přemyslova', ,Duma posledních pohanil', ,Moravské pole', ,Vidění' a ,Hroby Přemyslovcil'. Ale zádumčivost jest přehlušována tendencí, smutek vlasteneckým programem, tichá reflexe běžným slovanstvím: Vocel použil kronikářských údajilv, aby hřmotně velebil řeč a národnost, českou politickou autonomii vládu slovanskou, domácí svobodu i lidovou poesii, aby odsoudil odrodilství a nevděk rodákil, germánskou závist i maďarskou dobY\Tačnost.4 ,Přemyslovci' jsou úhrnem dilkladné kompendium vlastenecké didaktiky. Leč ze čtyř těchto ideových kořenil, z rytířského romantismu, z kultu fiktivní slovanské dávnověkosti, z historického elegismu a z konvenčního vlastenectví vyrilstá dílo chatrné a mdlé. Chronologická excerpta z kroniky netíhnou k nižádnému ústřednímu bodu; bez uspořádání, 4 Doklady zevrubně snesl Jaroslav Vlček na uv. m., str. 116-118.