,PŘEMYSLOVO!. ' 47 pouze v tendenční protiklad k zlomkovitým památkám cizím, na př. k Merseburským zaříkacím formulím (pti pffležitosti referátu o Grimmově vydání těchto fragmentů v CCM. 1847), nevyvyšoval jich pouze nad cizí poesii prostonárodní jako nad ,Nibelungy', nýbrž dával přednost jejich komposici a detailům i před uznanými uměleckými díly básnickými, jako před epopejí Tassovou nebo Wolframovým ,Parcivalem' (vesměs v ocenění ,A e s t h e t i c k é h o v Ý z n a m u b á sní Krá I odvorského rukopisu: Záboj a Jaroslav,' CCM. r. 1854). Nejšíře a nejnadšeněji se Vocel zabýval rukopisnými padělky v ,Grundzi.ige der bohmischen Alterthumskunde' (na str. 67-77). Rozebrav podrobně jednotlivé skladby a přirovnav je pfípadně ke skladbám nordických skaldův a kaledonských bardův, od nichž se liší hlavně prý čistě slovanskou humanitou a mírným zpodobováním klidných scenerií přírodních, shrnuje (na str. 75) svůj úsudek ve slova: ,Dns aber, denen die Sonne der Autklarung freundlich leuchtet, mi.issen jene vorchristlichen Dichtungen als ein bleibendes, unvergangliches Eigentum unseres V olkes i.iberaus wert sein; sie sind, wenn auch nur Fragmente eines Ganzen, doch der volle harmonische Akkord des machtigen Melodienstromes, der bereits in uralter Zeit das Leben unserer Vorfahren bewegte.' Zvláštní důraz klade na představu domácích pěvců, kteří ,jako nordičtí skaldové srdce Slovanů k vznešeným činům rozněcovali'. Takové pěvce uvádí v ,Přemyslovcích' několikráte přímo, namnoze vkládaje jim do úst slova z rukopisných padělků: na ,Hodech krále Václava I.' recituje harfeník nejdramatičtější místo z ,Jaroslava'; královna Kunhuta ve svém hoři nad mrtvolou Otakarovou žaluje písní ,Ach, ty ráže,