,PÍ{gMYSLOVCI. ' chaeologickou vědu na rozhraní století, vzdouvá se v třicátých a čtyficátých letech ve Francii i Německu mohutné proudění duchů, talentů, dilettantův a amateurův, a pod válečnými hesly ,antiquités nationales' a ,die Kunstgeschichte' za vedení ďAgincourtova, brattí Boisserée, Kuglerova a Otteova podniká soustavnou akci pro gotiku, v níž v XVIII. věku uctívá německý ,Sturm und Drang', modlící se u hrobu Erwina von Steinbach, ryzí umění národní, kdežto Viollet le Duc v století XIX. ji definuje jako typický projev národní povahy francouzské.2 Syn gotického města pfivinul se k tomuto směru, modifikoval si jej v českém národním smyslu a podepfel jej idealistickou spekulací aesthetickou. Vyžaduje vyjádfení posvátné krásy duševní formou symbolickou a nalézá vyplnění svého požadavku jediné v kfesťanském umění gotickém. 3 Čím mu jest v oblasti umělecké gotika, tím jest mu v životě stfedověkém vůbec rytÍfstvL V obšírné úvaze o rytífství ve svých ,Grundzlige der bohmischen Alterthumskunde' (1845) Vocel důrazně prohlašuje rytífství za blahodárnou a nevyhnutelnou formu stfedověkého života, nutně plynoucí z reakce kfesťanství proti hrubé válečnické povaze mladistvých národů; snaží se však samostatně ukázati, že ještě pfed uvedením chevalereskního rituelu francouzského a německého vládl v (echách ,pravý národní duch rytífský' a uvádí jako jeho doklad tažení českých vojů proti 2 Obšírně o těchto cizích vlivech na archaeologický a kulturně historický názor Vocelův vykládá ve své úvaze K. Chytil na str. 14.-16. 3 Srovn. spisek , Vyvinováni křesťanského umění' (v Praze r. 1852).