VOCELŮV ŽIVOT. JEHO NOVELLI8TIKA. 43 scény V kolleji a krčmě; Vocel antici poval tu novellistické líčení doby Rudolfovy, jež po odborném zkoumání a publicistické akci F. B. Mikovce stalo se tak oblíbeným v rukách J. J. Kolára a ]. Svátka. Děj jest dosti obyčejný: rehabilitace výtečného a zavrženého učence, odhalení, že jeho nejvěrnější žák jest jeho synem, šťastný sňatek synův s milovanou dívkou, prozrazení nízkých piklův a nepravostí hanebného milce Ivrálova - toť motivy spřádající děj dramaticky dosti pohnutý. Vocel sám kladl důraz na něco zcela jiného, na filosofii krystallografickou, jež pozorováním nepatrné hlati nerostné dospívá ke koncepci jednoty všehomíra a tím zároveň ideje božstva; filosofii kladenou nikoliv anachronisticky do doby Baconovy, Browneovy, Agricolovy, Paracelsovy, kdy ,pojetí ptírody, které dotud bylo poetické, stává se mechanickým'. V ,Hlatipisci' se nad to historism V ocelův povznesl k umění scénické tragiky, kterouž marně hledáme jak v ,Přemyslovcích" tak v ,Meči a kalichu' a v níž ze značné části spočívá básnická hodnota ,Labyrintu slávy'. Jest to výjev v přijímacím sále Budovce z Budova, kde s vědomím své moci a vznešenosti shromáždí se celý vzdělaný svět doby Rudolfovy, od Hájka z Hájku po Haranta z Polžic, od Keplera po Lomnického, od Vestonie po Evu z Lobkovic. Pojednou do slastného plesu renaissance, do hrdých projevů radosti a síly padne strašný černý stín; temný, zasmušilý, ptísný Tycho de Brahe odhalí Jeseniovi, Budovci a Harantovi jejich strašný konec na popravišti. Vocel suggestivně vylíčil zděšený úžas, kdy sálem plesu a radosti ponuře kráčí ,maska černé smrti' s jistotou a neodvratností kyvadla. 4*