melancholických ballatách a rozmarných baladách "Mojí sonaty«, nejsilněji však v rondech »Fanfár a kadencí«, kde se do útvaru arabeskově dekorativního, rozmarně hravého, rozžíhajícího se a hasnoucího s okamžikem, vůlí a zvůlí umělce v sobě desorientovaného musily vměstnati nejen podobizny bídníků, ale i meditace o smrti a věčnosti a dokonce modlitby srdce zkrušeného a nacházejícího cestu k obnově jen v slitování, milosti a lásce boží. Tento formalismus Jar. Vrchlického, rozluěující duši a slova, se stává přímo výstrahou mladším básníkům. Zato k onomu formalismu integrálnímu, v sohě samém uzavřenému a dokonalému, k jeho úplné jednotě snu a života, hry a poesie, najdou básníci občas cestu nazpět. Zdůrazněme slůvko občas a zamítněme jakýkoliv pokus doporučovati situaci výjimečnou, opakující se jenom za určitých vzácných podmínek, jako nějakou normu pro české tvoření básnické - pro samého Vrchlického neměla význam normativní, nýbrž jen kouzlo krátkého dobrodružství duševního a uměleckého. Zažili jsme již zkušenost takového návratu v našem mladém básnictví, ač si jeho teoretičtí i praktičtí nositelé ani sami neuvědomovali, že pokračují mimoděk v tradici Jar. Vrchlického. Když psal v dvacátých letech Karel Teige své manifesty českého poetismu a když je Vítězslav Nezval v období >Pantomimy«, "Divotvorného kouzelníka« a »Akrobata« svým lyrickým hedonismem a obrazným marnotratnictvím uskutečňoval, jako by se v básnickém požitkářství mladých umělců vyhladovělých za válečného odříkání znovu probouzely sklony jejich dědů z let osmdesátých, kdy se kulturně uvědomělé a zjemnělé měšťanstvo české rozdychtilo po rafinovaných dojmech a uměleckých hrách v přísné vlasti dotud neznámých a proto leckdy i pohoršujících. Kriticky přísný soudce oněch dědů a shovívavě povzbudivý ochránce jejich vnuků v jedné osobě, F. X. Salda, postřehl v statích »0 nejmladší poesii české« se svou poučenou obzíravostí onu spojitost, ona vlákna tradiční mezi generacemi, jež však byla záhy opět zpřetrhána. 29