sionismu mladistvého estéta, který sám sebe ironisuje, aby se nestal elegickým. Byly to zvláštní české poměry kulturní a společenské, co zavinilo, že u Vrchlického ony estetické saturnalie trvaly tak kratičce? Nebo způsobil to jeho tragický osud osobní, dopadnuvší na jeho šíji tak záhy, když nebyla ještě naplněna a dožita míra šťastné a plodné mladistvé mužnosti? Anebo leželo to v samé povaze básníka velmi komplikovaného, jehož lyrismus se nemohl spokojiti inspirací dojímavě náladovou a potřeboval vedle ní podnětů a posil z oblasti meditativní? Nebyly to jen různé masky, které si Vrchlický tak bravurně za sebou a vedle sebe nasazoval: nestačilo mu naslouchati pouze hudbě v duši, ale cítil se nucena odpovídati na otázky, které mu dávala věčná Sfinx o duchu a světu. Banvillovské estétství se s vým rozkošnickým ilusionismem soběstačné krásy nemohlo při jeho sestro.Ťení a jistě i za nátlaku kulturní a národní situace české nezůstati pouhou episodou. Avšak v době jejího vrcholného rozkvětu, kdy vznikaly knihy »Dojmy a rozmary«, »Zlatý prach« a »Hudba v duši«, zbásnil Jar. Vrchlický v tomto básnickém slohu a z této duševní situace řadu nejrozkošnějších čísel své lyriky: chytil do nich lehkou rukou pěnu života, smyslnou a nervní hru prchavé nálady, barevný povrch půvabné skutečnosti, melodii a. tanec okamžiku, nestíraje ani barevného prachu s křídel motýlích, ani nestřásaje pelu a rosy s květů právě rozvitých. V těchto číslech, jež byla úplně novinkou na českém Parnasse, není nikde porušena rovnováha mezi obsahem a formou a slohová hra úplně přiléhá k dojmové inspiraci, jako by žehnající úsměv Apollinův utkvěl na básníku, tvořícím z milosti chvíle. Nezůstalo tak trvale. Brzy se Jar. Vrchlickému stal formalismus jen zevní bravurou výrazové dovednosti a prázdné virtuosity: do forem ovládaných stejně mechanicky jako svrchovaně vkládal poeta obsah nahodilý, pranic nedbaje oné žádoucí rovnováhy. Pozorujeme to nejprve v ghazelech »Hudby v duši«, pak v některých 28