- nesmrtelná otázka Villonova o loňském sněhu se chvěje na dně těchto motivů, rozpřádaných často ve formě villonské. Zprvu - a to jest Vrchlický mlád a dokonale šťasten - oddává se bezstarostně a rozkošnicky tomu prchavému blahu, kdežtolozději - a tím se tak podstatně liší >Moje sonata« o >Dojmů a rozmarů4: - ochutnává melancholii plynoucí z této prchavosti a píše celý cyklus baHat melancholických, aby vyznal posléze: »ó dívčí hlavičky ve šíje sklonu, ó ženy, jež jste vděků byly vzor, na Venuši já myslil, na Madonnu, na Orfea a velkých pěvců sbor, ó plachty, dávno zašlé za obzor! ó lodi padlé vlnám do ob jetí! ó vojska zavátá v poušť bouří zlou! ó města dávno zniklá od staletí! ó prachu, stíny v lidské nepaměti! tu srdce se ptá s povzdechem: Kde jsour« Pozorné ucho vyslechne však již v >Hudbě v duši« toninu odlišnou od celkového ladění >Dojmů a rozmarů.:. Orientalismus, který tu perský ghazel přiřadil k románským sestinám a baladám, není jenom náhodným výbo.jem formalistovým, nýbrž výrazem obratu v duši vyspívajícího básníka - dotavadní požitkář se oddává refleksi, která ho po vzoru mystiků sufických dovádí k náboženské a morální úvaze. Zvolna tuší, že se možno opojiti nejen vínem a láskou, ale i tajemstvím a Bohem; uvědomuje si, ač zprvu váhavě, že prožívání toho, co prchá a nevrací se, podává nám klíč k tomu, co jest věčné a neměnné; sám sobě připomíná, že vteřina nese v sobě vedle možnosti rozkoše také možnost bytostného přerodu. Toto vnikání refleksivního života do čistě hedonické oblasti uměleckého požitku se stupňuje ještě v )Mojí sonatě«, kde chvílemi přibývá i ironický postoj dozrávajícího znalce života k rozkošnickému ilu 27