ní a později ~.?konce m!sto ní vxt~áří, u~ělec, vať hu: dební ať mahr a sochar, ať zvlaste basmk za sfastne inspir~ce dojmu a rozmaru a mocí umělé hry svět svůj, který nezasvěcencům jest ilusí, ale pro duchy inspirované jest pravdivější a žádoucnější než sama skutečnost - tato fikce jest hodna, abychom pro ni žili a všeho jiného zapomínali. Jest to nejvyšší výraz romantického ilusionismu a zároveň zvláštní útvar životního hedonismu, v němž se básník tu větším, tu menším právem dovolává antiky a vrcholné renesance. Opojení a lehkost jsou nejvýraznější znaky tohoto názoru. Aby ses mohl povznésti k přeletu ze lhostejné a trapné skutečnosti do oněch ilusivních, blažených končin, opájej se, ať vínem, ať rozkoší lásky nebo enthusiasmem své obraznosti a svého citu! Proto stojí v »Dojmech a rozmarech4:: po příkladě Baudelairově celý cyklus sonetu o víně a v »Hudbě v duši« se podle vzoru Háfizova opakují ghazely o víně, střídajíce se s přípitky; že v tomto období manželských líbánků, kdy reflekse ještě neruší štěstí smyslného roztoužení, naplnění, požitku a jeho doznívání, není nouze o básně opojené ženinou krásou, odevzdávající své vděky mileneckému objetí, netřeba ani připomínati. Ale tvoje opojení nebuď příliš vášnivé a nebeř rovnováhu tvé bytosti, neboť ilusivní oblast, kam se míníš přenésti a v níž vládne absolutno krásy, jest vzdušná a lehká: stříbřité mlhy prosvícené sluncem, páry v barvách vidma krouží v tomto světě okouzlení a rozkoše, hry a smyslového dobrodružství. Lyrika Vrchlického jest zasvěcena v tomto období všemu, co létá, co se vznáší, co prchá, co míjí, co se nakrátko, ale tím plněji rozvíjí ve vrcholném okamžení, co v zázračné vteřině prožívá celou věčnost - rozezpívaným ptákům, kroužícím motýlům, světélkujícím hmyzům, plujícím oblakům, červánkiim hasnoucím v hladině vodní, zurčícím studánkám, sněhové vánici na jaře, avšak také vůni, jež zbyla zrána na podušce po krásné hlavě ženině, zlatistému pablesku jejích vlasů, nahé šíji s hasnoucím ruměncem po náhlém objetí, polibku utrženému kradmo a zapomenutému vzápětí 26