a nuance a jemuž zároveii vnucuje cosi ze svého nejosobitějšího podání. Tato tradiční a pro českého čtenáře exotická básnická forma není jediným mediem, jež si Vrchlický zde zásadně staví mezi svůj prožitek a jeho veršové zpodobení; zdá se, že jeho požadavkem jest vůbec světlo. procházející hranolem a pozbývající při tom procesu útočné intensity a zraňující životnosti. Velmi často jest to dílo umění výtvarného, jež přejímá tuto zvláštní funkci v artistickém postupu českého formalisty, který nestojí náhodou v těsné blízkosti výtvarnického pokolení budovatelů a zdobitelů Národního divadla. Postavy a výjevy řeckého bá,jesloví se mu zjevují, jak je hellen~ ský neb římský sochař vtesal do mramorového reliefu. Raffael mu pomáhá představiti si ženství milostné a Ribera křesťanské asketické ženství. Rytiny Diirerovy se svým kreslířským vtipem a humanisticky učenými pointami vábí ho k parafrázi. Vytvářeje veršem krajinomalby z domácího prostředí, ladí je výslovně do slohu Ant. chittusiho, který tehdy znamenal obrodu českého malířství. Toto programní umělectví se ve zvýšené míře jeví v okruhu literárním, kde knihu za knihou poroste počet básní o básních, o básnických genrech a jejich mistrech, o hlubším smyslu formy, pro niž se virtuos rozhodl vyzbrojen velkými literárními znalostmi. N cjsou to jen stále se opakující chvalozpěvy na poesii, je,jí věčnost a moc, ani pouhé glosy psané při četbě domácích i cizích poetů, ani neúnavně obměňované podobizny básníků ve formě znělky neb ronda, ale přímo čísla, jež by bylo lze označiti jako odborně technická: Vrchli~ký znovu a znovu oslavuje rým; píše sestiny k chvále sestiny a jejích pěstitelů; skládá rondo o rondu, ballatu o baHatě, ghazel o ghazelu, rispetto o rispettu; karakterisuje klasiky ghazelu i ronda s jemným smyslem pro jejich osobité odstíny ve výrazu i v ladění. Jsme tu úplně v zajetí názoru o umění pro umění, v oblasti samoúčelného esteticismu, v okruhu soběstačné ilusivnosti artistické. Z reálné látky, ale zprvu nad 25