Banville 5tál v této době neíblíže, uváděl k nám Vrchlický vil1onskou baladu a lyrickou bal1atu, rondel a rondeau, sestinu a siciliánu, rispetti a ritornely a konečně i perské ghazely a s antickými předlohami nikterak nesouvisící disticha, nehledíc ani k sonetu, který dávno před tím v Čechách zdomácněl, a k tercině dantovské, jíž dobyl již dříve přebásněním »Božské komedie« u nás práva domovského. Tyto útvary, různé dobou svého vzniku i národním původem, mají mnoho společného v základním svém principu - jsou! vesměs založeny nejenom na zásadě eufonie, dosažené umělými sestavami rýmů, ale zároveň na zásadě opakování slov, krátkých vět, celých veršů, což většině skladbám dodává rázu refrénovitého. Bylo by lze mluviti o doplnění hudebního karakteru lyriky principem tanečním, kde se určité postoje a figury stále vracejí a kde spontánní pravidelnost rytmu jest doplúována umělou konvencí... proti prosté melodické sloze by tu bylo o kouzlo, o požitek víc. Ale možno pojímati jako vlastní kořen této účinné refrénovitosti tíhnutí lyriky Jar. Vrchlického k pointě, do níž rozumový vtip vyhrocuje básnický útvar, zrozený z oblasti citové a dojmové; pointa několikrát opětovaná, obměňovaná a tím podtržená, se vrývá do čtenářské pozornosti co nejnaléhavěji, nutíc celé okolí strofické, aby se k ní soustředilo a kolem ní zhušťovalo. Tak tyto umělé a mnohdy vyumělkované útvary, ať pocházejí od Charlesa z Orleansu nebo od villona, od Voitura nebo od Banvilla, Hafize nebo od Dželaleddina Rumiho, jsou pro Vrchlického něčím více než pouhým vítaným důkazem, že dovede rychle za sebou měniti rúzné masky a lehce tančiti v cizím brnění - jsou sourodým výrazem jeho osobité poetiky, podle níž lyrika vzniká zároveú z citového zasvěcení činnosti intelektuální, z rozmaru i vtipu, z hudby v duši i z pointy shrnu,jící rozumovou úvahu, z dojmové hry, okouzlení i z raffinementu vnitřní kultury; formalismus se jeví jako výraz artismu, či chcete-li estétství, o jakém nic nevěděl předchozí básnický vývoj v Čechách, kdy lyrika v nejčistších svých výrazech 23