'50 o vymyšlených zázracích. Jakmile vidí, že dáváme, slibují nám jakési rozkoše nebeské a život neobyčejně příjemný; nevyzískají-li ničeho, děsí strachem z věcí budoucích, že takměř k sebevraždě některé doženou. Hutten: Jejich přičiněním nevyrovnáme se pouze prázdné modloslužbě národů pohanských, nýbrž vynikáme nad ni daleko; v které dobro dá se doufati, to má svého boha, kterého zla lze se obávati, to má svého boha, jeden sesílá a odnímá šílenství, druhý v hněvu malomoc-enstvím stíhá a opět udobřen pomáhá; zvláštního boha má nemoc královská, zvláštního zimnice, několik bohů vředy a vyrážkami k uctívání lidi nutí; zvláštní bůh léčí svatým ohněm, vzýván-li, i božstvo nalezeno bylo, které mírní bolest zubfl, Kdo by se n3dál, že též francouzská nemoc, zlo to všem minulým věkům neznámé, má zvláštního a starožitného boha? *) Takovými vynálezy dovedou kněží zisku nabývati; také to, co náleží dle všeobecné víry osudu, od určitých bohů dá se prý vyprositi a zažehnati, hohatství, sílu, krá.m, delší život, zajetí, požár. ztroskotání lodi, smrt, všecky nenadálé případy, na samojedi *) Svatí od jednotlivých nemocí: od málomocenství Job, od nemoci královské sv. Valentin, od zimnice sv. Petronilla, od vyrážek sv. Roch neb Kosmas a Damian, od vředů Štěpán a sv. Kvirin, od sv. ohně sv. Vavřinec, od zubů sv. Apolena, od franc. nemoci sv. Symforian.