I r 9 Hutten: U Platona každý umělý zisk hanebným sluje, ježto ušlechtilé mravy poskvrňuje. Slyšíš to? Kupec: Slyším, a nenamítám nic, je-Ii tomu tak v jeho obci. Hutten: Všade tomu tak jest; neboť i Ari~ stoteles, filosof myslím světštější, kupce haní, ježto stále v obci zůstávajíce náměstí trápí a na prvním místě poplach tropí a nesváry rozsévají. Dále třeba i nezbytni jsou, zakazuje, aby z občanů byli bráni. Vidíš, jak před vámi i Aristoteles obec zavírá? František: A přece nyní takměř oni sami v obcích bydlí. Kupec: Jak pra,víš; tak daleko to dotáhl svými pokyny ten bleptal. Hutten: Bleptal? Cože? Jejž theologové a právníci nyní za boha pokládají? Co však soudí Sokrates pravě, že od bohatství tak se ctnost liší, jako by každé bylo položeno na jiné misce váhy a vždy jedno od druhého na opačnou se chýlilo? Týž v »Státu « právem a správně praví, že kdekoliv bohatství a boháči úcty požívají, tam ctností a muži poctivými se opovrhuje: neboť tak všeobecně se děje .. Plato též dí, že příliš velcí boháči muži řádnými nejsou. Bion pak, jeden ze sedmi mudrců, myslí, že směšni jsou lidé, již o bohatství pečují, jež štěstěna poskytuje, nečestnost ostříhfÍ" poctivost odnáší. A Diogenes tvrdí, že ani