12 stěžuje SI; že u mladého kurtisána vydržeti nemohla a zavádí hovor na nestoudnou nemravnost duchovenstva tonoucího v náručí milostnic a posléze dá se pohnouti, aby k papeži se oderrala. Ale dosti spokojený život u dvora mohučského arcibiskupa, rušený jen zácnvaty děsné nemoci, které v té době věnoval Hutten zvláštní spis »0 nemoci francouzské a léku guiaiku«, netrval dlpuho. Vdobě, kdy Hutten zatoužil po teplém krbu rodinném, a kdy již. vztahoval umdlenou ruku po hodné sličné ženě, ale vždy bez výsledku, jak líčí rozmarný dialog > Štěstěna«, propuštěn byl od arcibiskupa mohučského. Přičinou propuštění bezpochyby byl příliš okázalý a nepokrytý obdiv k Lutherovi a jeho snahám, jež ani arcibiskupu mohučskému, vzdělanému ctiteli.· humanistické osvěty, nemohly se pro svou zřejmon protipapežskou tendenci zamlouvati. Ještě v dubnu roku 1518 byl Lut.herův spor. Huttenovi mnišskou hádkou, a netrvá to ani dvě léta, a Hutten slouží svým perem Lutherovi, jejž nazývá nepřemožitelným hlasatelem slova božího. S Huttenem stala se změna: z humanisty stal se· protestant) z latinského básníka německý rytíř, z pohanského pěvce křesťanský bojovník. Chápe, že neběží o mocné ImperiuIn, ale svobodu slova božího, že nejednA se o vítězství poesie humanistické, nýbrž o ·vítězství pravdy věčné. Cítí, že jest čas. k boji: ukázal-li druhdy, žé Německo za svou