5 jako selský nationalismus' Lutherův. Svědkem celé té tragoedie volné myšlénky lidské bylo Německo v 16. věku. Mužové již jsou celým osudem svým spiati s reformací a humanismem, jsou postavy nad míru zajímavé a pro rozvoj duševní velmi významné; Ulrich v. Hutten, jenž zápolil v prvních řadách humanistických bojovníktl proti obmezenosti :.temných mužů« a jenž stál nad kolébkou německé reformace, jíž věnoval své štěstí a svou slávu, aby dožil se za to na jedné straně odporu humanistů a na druhé myšlénkového rozporu s náboženskými ideami Lutherovými, jest z nejzajímavějších. Jeho život jest podivnou směsí německého rytířst~í a humanistické učenosti, jeho literární činnost zmítá se mezi uhlazenou poesií a hrubým tonem polemickým, jeho panegyrika neso!! se k Fridrichu Barbarossovi i Lutherovi; ale celá jeho činnost, jak literární tak polifcká a náboženská hoří neskonalou vášní, nesmírnou prudkostí a krutou bezohledností, i c n mohl říci jako Luther: »Mám-li básniti, \ psáti, modliti se neb kárati, musím býti rozhněván. c Jeho hlavní zbraní byla satira a ironie, mohl se chlubiti, že duchaplnost Lukianovu spojuje s kousavostí luvenalovou, jako Eliáš sestupoval s hory, tak Hutten ze své německé celly vycházel a z~třása.l slovy svými sloupy paláců mocných a pyšných své doby. Týrán celý ~ivot děsnou. nemocí nepozbyl nikdy duševní