hlasem na uměleckého papeže, a jenž před božskou katedrálou, pro niž pracovali Michelangelo a Raffael, neměl jiného dojmu než ten, jenž nutil jej k recitování kapitoly Apokalypsy o nevěstce babylonské, ten Luther založil náboženství, vhodné právě pro sedláky a lancknechty. Luther byl Rudolfovi ničitelem krásné latiny Erasmovy, zuřivým obrazoborcem. Znechucen celým tím divadlem přišel Rudolf do Prahy, jež, třeba její magistři hádali se o dogma transsubstanciace, byla vytouženým útulkem duše churavé a jemné. Její štíty a věže splývaly v obraz nezapomenutelný umdlenému zraku, její bizarní kouty a zachmuřená podloubí, její groteskně točité uličky a blahovolná náměstíčka denně obohacovaly duši, její zahrady měly zeleň hlubokou a utěšující. Rudolf vzpomínal na Holandsko a jeho rozmarnou malebnost a 43