chách slunnou a zářivou náladu jarního poledne. Byla to sladká reminiscence na moudré vychovatele a dobré druhy, již mluvili neustále o novém jaru jednotlivce i národů, již metaforami Vergiliovými a Ovidiovými v ozdobných eklogách vítali zlatý věk, již r~konstruovali Imperium Romanum v periodách ocelového zvuku a klasického učlenění. Karel, jenž miloval jižní vína a jižní temperament, poslouchal ty deklamace tak rád jako tančivé strofy proven~alských troubadourů, chápal vidinu svůdnou a klamavou: renaissanci, ale nekořil se jí. Kultivoval svou individualitu jako oni, mluvíval často v intimních chvílích se svou duší, psal autobiografii: ale ta nevrcholila jako analogické práce renaissančních současníků oslavou ohně Prometheova, Karel vsunul do ní legendy křesťanské. Cítil se synem Matky Církve oddaným a zbožným, blouznil o kouzlu zter'nnělých chrá 27