města kladlo také jeho čelo, jeho myšlenka, jeho životní idea. Místní dějepisci brněnští prou se o to, jaký byl původní poměr mezi hradem na Špilberku a opevněným Petrovem; byl v tom kus tragické ironie, že Špilberk na konec počal ovládati celé Brno. Znamenalo to, že se Brno, za Přemyslovců i Lucemburků sídlo mocných markrabat, stalo pouhým provinčním předměstím německé Vídně. Dvojí moc rozhodovala o osudech města a jeho i okolního obyvatelstva: státní rakouská autorita vládnoucí justicí a vojskem, zosobněná žaláři a kasárnami na Špilberku, a německý kapitál, organisující od sklonku XVIII. věku brněnské textilní a strojní továrny; proti obojí síle byl český lid bezmocen. Není tomu příliš dávno, co Brnu, poněkud proslulému v hospodářských dějinách jakožto »rakouský Manchester«, náležela jediná skutečná a nepopěrná sláva v kulturní historii: Špilberk, proklínané vězení Federica Confalonieriho, Sylvia Pellica a Piera Maroncelliho, byl přímo symbolickým žalářem vší volné myšlenky, vší touhy po svobodě, vší odvahy po národním sebeurčení v habsburské monarchii. Pellicova kniha o Špilberku jest málem 17